Channels
Powered by True

Nvidia brengt Geforce 9800 GX2 officieel uit

Door Olaf van Miltenburg, dinsdag 18 maart 2008 18:14, views: 25.398

Nvidia heeft zijn nieuwe vlaggenschip, de Geforce 9800 GX2, officieel voorgesteld op zijn site. De videokaart verslaat de krachtigste kaart van AMD met gemak en zal in Nederland 500 euro gaan kosten.

Er is weinig dat nog niet bekend is aan het nieuwe grafische rekenmonster van Nvidia. De Geforce 9800 GX2 beschikt over 256 streamprocessors, en de referentiesnelheid van de coreklok bedraagt 600MHz. De kaart wordt verder standaard van 1GB geheugen en een 512bits geheugenbus voorzien, terwijl de shaderklok en de geheugenklok hun werk op respectievelijk 1500MHz op 1000MHz doen. Vorige week werd duidelijk dat de kaart in de VS tussen de 600 en 670 dollar gaat kosten. Inmiddels is gebleken dat er in Nederland rond de 500 euro voor de kaart neergeteld moet worden.

Uit de benchmarks blijkt dat het tweekoppige snelheidsmonster van Nvidia de vloer aanveegt met AMD's Radeon HD 3870 GX2. Er waren drie HD 3870-kaarten nodig om het nieuwe vlaggenschip van Nvidia te verslaan bij The Elder Scrolls: Oblivion, aldus Anandtech. Hoewel de prijs menig gamer zal afschrikken en AMD met zijn prijs-prestatieverhouding het bedrijf nog goed zal kunnen beconcurreren, geeft Nvidia met zijn nieuwe krachtpatser een duidelijk visitekaartje af.

Nvidia 9800 GX2 Nvidia 9800 X2 2 Nvidia 9800 GX2 3

* Reviews:

Hothardware
PCperspective
Anandtech

Volgende: Nvidia kondigt nForce 790i-chipset officieel aan 20:14
Volgende in Life: Google verliest beroep om recht op Gmail-merk in EU - update 19:22
Vorige in Life: Klassieke Korg-synthesizer geëmuleerd op Nintendo DS 17:46
Vorige: Antitrustzaak tegen Microsoft over Wordperfect mag doorgaan 17:31

Reacties

«  1  2  3  4  »




Vakantie van €800-€1500 per persoon om een €100 goedkoper uit te komen

Je hebt helemaal gelijk.
Gewoon op kosten van de baas ee conference in de VS bezoeken... en lekker shoppen in het weekend :D




Ja precies, ik denk dat je aan een 8800gt nu wel genoeg hebt, als je niet op een supergrote monitor gamet. Voor Crysis moet je een videokaart al helemaal niet kopen met de intentie om het op zijn hoogst te kunnen spelen.

Dat zeggen veel mensen als er weer iets nieuws uit komt. De tijd zal het leren. En als je lering wilt trekken uit de geschiedenis, dan zegt de quote: "640k should be enough for enybody" je vast genoeg. Over een tijd zal de opvolger van deze kaart uit zijn en dan is deze weer sloom.

Van onder welke steen kom jij gekropen? Ben je een tweaker of niet...
Al is het dan niet voor bv crysis te spelen of varianten, aangezien er in de vorige nieuwspost ook stond dat ze over coreS spreken zijn ze dus duidelijk van plan om de rekenkracht te benutten voor andere toepassingen.
Sneller is altijd beter, mits het geheel niet 10 keer zoveel verbruikt,vervuilt enzovoort. Hetzelfde vindt ik voor mensen die nu een dual core kopen ipv een quadcore, ok de prijs, maar zoveel meer is het niet om misschien een extra jaartje eruit te halen.

quad cores zijn trager in games dan dual-cores, tenzij je de extremes neemt maar games zijn niet geschreven om van meer dan 2 cores gebruik te maken. Die komen er wel maar als die over 2-3 jaar op de markt komen kun je alsnog een quad aanschaffen en heb je al die tijd een goeie 500 euro in je zak gehouden

Dit noem ik gewoon overkill, ik denk niet dat er al één game op de markt is die dit vereist, HD3870X2OC for the win
Een 9800GX2 noem je overkill en een HD3870X2OC niet? Fanboy.
Heb je de review van Anandtech gelezen? Daar zie je dat zelfs deze GX2 moeite heeft om de meest recente games in HD resoluties met AF en AA vlot te kunnen draaien. Zeker geen overkill dus, het komt gewoon hard bij je aan dat NVIDIA AMD van de kaart veegt.

"verslaat krachtigste kaart van AMD met gemak"

In die test van Anandtech verslaat 2x9600GT's in SLI ook 3xHD3870 in Crossfire met soms wel 33% verschil. Dat kan volgens mij niet echt kloppen.

Ik geloof dat die test niet helemaal klopt als ik zo zit te kijken. De HD3870X2 is vaak langzamer als de 8800Ultra, terwijl hiervoor in bijna alle testen hij toch sneller bleek te zijn. Beetje raar dat nu ineens alle Nvidia's in die tests super snel zijn.

Maarja, wachten op meer tests en dan pas zeggen dat hij alles met gemak verslaat.

dat kan wel kloppen AMD heeft altijd al mindere drivers, daarmee bedoel ik dat amd nooit 100% kracht uit de kaart haalt zowel met single gpu als in crossfire.

Nvidia heeft de drivers (better) voor elkaar, maar de nieuwste driver voor de 9800X2 vallen nog steeds tegen.

dit heb ik eerder geschreven

duidelijk is dat de twee gpu niet helemaal volledig benut worden in crysis. kijk maar naar het verschil met 8800GT.

de 9800GX2 presteert beter op:

1920x1200: 34%
1600x1200: 6%
1280x1024: 5%

we moeten afwachten op de nieuwe drivers


http://www.tweaktown.com/...chmarks_crysis/index.html

Ik hoop dat ik de 7900GX2 niet moet boven halen om te weerleggen wat jij juist hebt gezegd, het is waar dat de ATI driver niet goed waren(zijn in sommige gevallen) in ondersteuning, maar crossfire schaalde meestal veel beter.
SLI is nu uit zijn pubertijd, maar sli heeft lang gepuberd, langer dan ATI, ook op gebied van drivers.
Op de koop toe zijn de ATI crossfire technieken ook toepasselijk op Intel moederborden, wat ze ook een groot voordeel geeft én heeft crossfire een grotere flexibiliteit dan SLI...

Met deze kaart heeft nvidia wel en duidelijke inhaalbeweging gemaakt , en zoals aan beide kampen kunnen de drivers qua prestatie altijd beter!

De review van anandtech is enorm raar! hier en daar maakt de 8800GTX weer gehakt van de 3870X2, terwijl het enkele maanden geleden andersom was? Om maar te zwijgen over het feit dat een single 3870 beter presteert dan een 3870 X2 wat kompleet niet kloppen kan daar de 3870 X 's cores lopen op 825 MHz vs. de 770MHz core van de 3870!

Missichien heeft dit vooral te maken met het feit dat men sopeelt op ene vrij onmenselijke resolutie: 2560*1600; alleen schermen groter dan 24"(lees: 30") kunnen dit aan! En met alle repect voor eigenaars van zo'n scherm maar gamen op zo'n groot scherm is vrij zot!
m.a.w. als je ene goede reprensatiefe test wilt, dat eerder en beter toepasselijk is op jouw situatie ga je best ergens anders zoeken...

Alsook een woordje kritiek op anandtech, van zo'n review concluderen de gewone mensen véél te rap, zij die dit lezen zonder een kritische blik zullen al gauw(te snel) denken dat Ati écht brol is, iets dat kompleet ongegrond is daar de situatie van de test, een situatie die slecht is >5% van de gevallen zo is...

Bij iedere test zie ik in de tabel/grafiek ook gewoon normale resoluties staan, tot 1280x1024 wat momenteel toch nog steeds het meest gebruikte is.

Natuurlijk in het mooie staaf diagrammetje nemen ze de hoge resoluties, immers dit soort kaarten zijn ook gemaakt om op deze gigantische resoluties te kunnen draaien. Het staat ook een stuk "cooler" zullen we maar zeggen.

Wat ik wel sterk mis zijn twee 8800gt's in sli. Beetje jammer dat deze er niet bij zaten, oke twee 9600gt's in sli is ook leuk en via andere revieuws kan je weer de 8800gtsli tegenover de 9600gtsli opzoeken, maar voor de compleetheid hadden ze het hier ook bij kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Th3Eagle]


http://www.hardware.info/...a_GeForce_9800_GX2_test/8

de 9800GX2 presteert onder crysis gemiddeld 118% beter

ik weet niet of hardware.info goed heeft getest 118% is wel erg hoog, verwacht meer +/-70%

de 3870GX2 presteer onder crysis maar 13% beter dan de 3870

ATI heeft dus op dit moment zeer matige driver

jaja ik weet het crysis is een Nvidia game, maar voor mij is een game een game.

update: 19 maart
vanwege alle kritiek dat je met een ati kaart geen crysis kan spelen :+

nu berekent bij call of juarez

de 9800GX2 presteert onder crysis gemiddeld 84% beter

de 3870GX2 presteer onder crysis maar 33% beter dan de 3870

en nu ook weer ati heeft slechte drivers of sli is beter dan crossfire

[Reactie gewijzigd door onzam]


maar voor mij is een game een game.
maar voor drivers niet.
AMD heeft matige drivers voor crysis, bij andere games zijn de prestaties veel beter.
om AMD's hele drivers af te kraken voor de prestaties in 1 games is erg kort door de bocht.

een videokaart moet voor elke game goed presteren anders is het geen goede videokaart of driver (ofwel een slechte videokaart of driver)

wil jij ook een auto die alleen maar comfortable rijd op asfalt, en als je op kiezelstenen rijdt klappen je tanden eruit |:(

[Reactie gewijzigd door onzam]


Crysis is ook geoptimaliseerd voor Nvidia kaarten, Nvidia legt daarvoor heel wat geld op tafel. Als men de engine van crysis gewoon wat aanpast, dan kan AMD zeker gelijkwaardige resultaten halen...
AMD/ATI heeft gewoon 'pech' dat Nvidia hen voor was bij crysis, dan nog vind ik het erg dat men ATI links laat liggen qua ondersteuning, vooral voor zo'n relatief naar-uit-gekeken spel als crysis!

http://www.hardware.info/..._GeForce_9800_GX2_test/10

Als je een pagina verder kijkt (stalker benchmark) zie je weer een totaal ander beeld, dus het verschilt dus degelijk wel per game.

Crysis is gewoon een slecht geprogrammeerd stuk ellende, kom op zeg, SLI/Crossfire opstellingen presteren soms slechter als een losse kaart. En zelfs op de zwaarste PC's is het nog niet eens fatsoenlijk speelbaar, terwijl het er amper beter uit ziet dan andere spellen...

Helemaal mee eens knirfie244, de game doet niets technologisch vernieuwends waardoor de uitzonderlijk slechte performance verklaart kan worden en je ziet het er ook niet duidelijk aan af. Het is wel erg mooi op hoge settings, maar dat zijn genoeg andere games ook. Naar mijn idee is het echt een game met als doel mensen te laten upgraden naar een nieuwe dure kaart zoals de 9800 X2, terwijl dat getuige andere soortgelijke games nergens voor nodig is.

Ik geloof dat die test niet helemaal klopt als ik zo zit te kijken. De HD3870X2 is vaak langzamer als de 8800Ultra, terwijl hiervoor in bijna alle testen hij toch sneller bleek te zijn. Beetje raar dat nu ineens alle Nvidia's in die tests super snel zijn.
Andere tests bevestigen dit nochtans. Van zodra AA in het spel komt zakt de performance van de HDX2 in mekaar. De ultra is dan meestal sneller.

500 euro, daarvoor kan je een volledige computer kopen! (geen uberding maar toch zeker wel een redelijke).
Ik vind het wel knap van Nvidia dat ze uberhaupt een markt kunnen creëren waar ze dit op kwijt kunnen. (ikzelf zou het er nooit voor over hebben).

Sommige mensen hebben niet het probleem dat ze moeten kiezen waar ze geld aan uit geven, die hebben genoeg geld beschikbaar. Daarvoor is deze kaart. Zelfde met auto's, siraden, huizen,...

Danwel kiezen ze ervoor om het geld niet uit te geven aan bijvoorbeeld heftig stappen in het weekend of aan allerlei meuk om aan de auto te schroeven, en het aan gamen/videobewerken/etc. uit te geven, kweste van prioriteiten stellen.

precies dat is nou juist het punt, ik heb geen ene cent om handen, maar wel een crossfire 3870 en SLI 8800GT opstelling, gewoonweg prioriteiten. Ik geef niet om stappen, alleen om wiet en computerstuff ;)

Vind het nogal irritant dat mensen het altijd linken aan mensen met geld teveel. Als pc's je nummer 1 hobby is ben je ook zo gedreven met de handel eromheen dat je vaak relatief goedkoop een high-end pc kan blijven houden. Daarnaast hoeft iemand ook zijn afgunst niet te tonen als hij/zij totaal geen belang hecht aan een zieke videokaart. Noch hoeft deze persoon het nut van een dergelijke videokaart te ontkrachten. Dat doet deze gene alleen om zichzelf ervan te overtuigen dat het niet gekocht hoeft te worden, wat duidelijk laat zien dat er een bepaalde aantrekkingskracht heerst tegenover zo'n gloednieuwe high-end videokaart die ze stiekem maar al te graag zouden willen hebben.

Dat een maat van me telkens weer een of andere dure Alfa Romeo moet kopen moet hij ook zelf weten, leuk voor diegene, maar het blijft wel zijn belevingswereld met zijn prioriteiten, net zoals ik in mijn wereld leef. Daarom hoef ik nog niet te gaan roepen dat die Alfa nutteloos is, veel te veel onderhoud vergt en dat ie nou geen geld meer overhoudt voor andere dingen... want dan bekijk ik het vanuit mijn perspectief. Iets wat je niet hoort te doen. Je hoort je in te leven in een ander en vanuit daar te oordelen. Als je dat niet kan, moet je je eigen mening tot jezelf houden en niet je ego laten spreken.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT]


Dan zou ik eerder voor 3 HD3870 gaan.
Of HD3870X2 plus 'n HD3870 aangeizen ik CF mobo heb 780X

Ben je ook misschien even duur uit.

Maar dan verbruik je meer energie denk ik. En er moet natuurlijk wel goede driver support zijn. Je ziet namelijk nog regelmatig dat CF slecht werkt. Soms gaat de framerate zelfs achteruit als je 2 kaarten gebruikt. Een merkwaardig fenomeen dat de levensvatbaarheid van CF een beetje tegen werkt.

Als je de ruimte er voor hebt ja, als je als sommigen een kleine kast hebt, of een niet SLI/Crossfire ondersteunent mobo hebt, neemt een GX2 met stock cooler maar 2 slots in beslag. een 3-way CF opstelling als jij beschrijft zal dan 4 slots innemen, meer warmte produceren, en meer stroom trekken.

Er zijn meerdere zaken dan performance alleen voor sommige mensen ;)

haha, plus dat je dan om de haverklap maar 1 van de drie kaarten kan benutten. Nee heel erg slim :)

"Er waren 3 HD 3870-kaarten nodig om het nieuwe vlaggenschip van Nvidia te verslaan bij The Elder Scrolls: Oblivion"

En in het genoemde artikel op Anandtech staat:
"AMD is able to keep up with 3x (or more) 3870 cards in Oblivion, but everywhere else it's the 9800 GX2 on top. As far as single card solutions, the 9800 GX2 is currently the alpha dog. "

De verwijzing is dus wel correct, maar het blijkt dat de ATI kaarten alleen daar nog een béétje in de buurt konden komen.

Erg nette kaart, voor 'opzich' een leuk prijsje. Ik vind de prijs kwaliteit verhouding van deze kaart beter dan de eerste release van de 8800 serie.

Ik zet hem in ieder geval op mijn wishlist!


Let wel: IN je computer. Als je dit soort kaarten in je computer plaatst, dan kijk je meer naar je scherm(en) dan naar de binnenkant van je computer, of je bent wel héél erg verkeerd bezig... :)

Behalve als je de kast naast je hebt staan en er zit een raam in ;) Dan zie je alles in je kast. En eerlijk gezegt vind ik deze kaart dan wel mooi. De behuizing van de kaart zelf is erg netjes waardoor je PC kast er van binnen ook weer schoner uitziet.

zelfs helemaal niet, concept is goed uitgedacht. Soort van Slot-GPU. Zo zouden ze in de toekomst allemaal moeten worden. Compleet verpakt in een plastic behuizing, het liefst nog afgeschermd ook aan de binnenkant. Beter kan je het niet hebben. Frequenties van componenten lopen tegenwoordig ook erg hoog op, interferenties worden ook een drama. Hoe meer je dit tegen kan gaan hoe stabieler een videokaart wordt, maar ook hoe makkelijker het is voor de fabrikant om hogere clocksnelheden te realiseren. Voor geluidskaarten geldt precies hetzelfde, die horen in een gesloten afgeschermde behuizing te zitten. Het is een wonder dat die concepten zo lang op zich laten wachten.

Wat ook een voordeel is, dat je niet gelijk met je jatten aan de printplaat kan komen, wat ook nog weer gunstig uitpakt tegen ESD.

Nee, ik vind het een prima brick of a card, niets mis mee.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT]


En toch ben ik niet zo van dit concept.. hetzelfde als de 7950X2.. enorm stroom slurpent.. en gelukkig zijn de SLI prestaties vandaag de dag wel flink omhoog gegaan.. maar toch vind ik dit soort kaarten meer voor het WOW en Patser effect dan werkelijk rendabel.. ik wacht liever even op de 9800GTX en die vervang ik aan het eind van het jaar wel voor een kaart uit de G200 serie van nVidia..

En ja dat is persoonlijk..

[Reactie gewijzigd door Cidious]

«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Nvidia kondigt nForce 790i-chipset officieel aan 20:14
Volgende in Life: Google verliest beroep om recht op Gmail-merk in EU - update 19:22
Vorige in Life: Klassieke Korg-synthesizer geëmuleerd op Nintendo DS 17:46
Vorige: Antitrustzaak tegen Microsoft over Wordperfect mag doorgaan 17:31

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: