Channels
Powered by True

Prijs Geforce 9800GX2 bekend

Door Hielko van der Hoorn, maandag 10 maart 2008 18:06, views: 42.918

Ruim een week voor de officiële introductie van de Geforce 9800GX2 is de prijs van nVidia’s nieuwste vlaggenschip uitgelekt. Amerikaanse winkels vragen tussen de 600 en 670 dollar voor de kaart, omgerekend ruwweg 400 euro exclusief btw.

De Geforce 9800GX2 bestaat uit twee Geforce 8800GT-kaarten die met elkaar verbonden zijn via een sli-brug. Vermoedelijk zullen de core’s op 600MHz geklokt worden en het geheugen op 2GHz. Hiermee zal de Geforce 9800GX2 net iets sneller zijn dan twee losse 8800GT-kaarten in sli-opstelling aangezien deze geleverd worden met 1,8GHz-geheugen.

De kaart zal 18 maart officieel voorgesteld worden door nVidia. Verschillende Amerikaanse winkels hebben de Geforce 9800GX2 al opgenomen in de prijslijsten met bedragen variërend tussen de 598 en 668 dollar. Omgerekend naar euro’s en rekening houdend met de btw komt dat uit op een bedrag tussen de 460 en 520 euro.

Geforce 9800 X2 Albatron 2 Geforce 9800 X2 Albatron MSI Geforce 9800 X2

Volgende: VS controleert Windows 7 al op 'antitrustfeatures' 10:36
Volgende in Pro: TNO gaat beveiliging ov-chip opnieuw onderzoeken 19:54
Vorige in Pro: Apple koopt bewegings- en kantelpatent van BT 16:51
Vorige: Hitachi en IBM samen in onderzoek naar chiptechnologie 15:57

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Geef mij dan maar 2 opgefokte 8800's, een stuk goedkoper, EN Ik kan doorwerken als er 1 kapot gaat!

Ligt er maar net aan wat je goedkoper vind. Je vergeet de meerprijs van een SLI moederbord, als dat ding de nieuwere CPU's al vreet. Plus, je gaat het terug zien op het verbruik (nVidia's chipsets zijn alles behalve zuinig)...

Ik denk anders niet dat dit een kleinverbruiker wordt: het zijn nog altijd 2 8800GT's, miaachien met enkele kleine tweaks, maar in essentie precies hetzelfde.

Begin je 600+W voeding maar klaar te zetten zou ik zeggen.

Hij bedoelt de chipsets, voor sli moet je een nvidia chipset hebben en die zijn niet zuinig, maar intel zijn zuinigers.

Het zal in de realiteit geen verschil maken maar: dubbel zoveel baanvakken!

Was het niet zo dat je voor deze opstelling sowieso een SLI-bord nodig had? ^^

[Reactie gewijzigd door mieJas]


Voor deze kaart heb je sowieso een SLI bord nodig ook al draai je maar met 1x 9800GX2.
De 9800GX2 zijn gewoon 2 kaarten in 1.


Jij hebt kennelijk nog nooit gehoord van RAID, want dat is daar nu juist het principe van.

Bij deze kaart heb je ook een hdmi poort hé. En ik denk dat de koeling van deze kaart beter zal zijn dan van 2 gt's.

Dat zegt niet zoveel, DVI to HDMI connectors zijn er genoeg...

Maar hier kun je je geluidskaart met een kabeltje intern aansluiten op je videokaart, waardoor de output van het HDMI signaal ook geluid bevat. Handig dus als je vanaf je PC op je TV een filmpje wil kijken!

Koop een nieuwere ATI kaart en je hebt dat hele kabeltje niet eens nodig ;)

Die kan je ook beter koelen, grootste nadeel vind ik van die sandwich kaarten, heb zo'n 7950GX2 gehad en die werd erg heet en daar kon je niks mee verders.

Niemand heeft deze kaart nog geprobeerd, misschien heeft nVidia er wel een (ecc achtig) foefje in zitten dat een core uitschakelt als deze fouten geeft.

Ik snap trouwens niet wat jij goedkoper vind, 2x8800GT was bij introductie ook 400 euro. Het gaat hier alleen om advies/introductieprijzen.

Verder wacht ik toch liever op benchmarks tussen deze kaart en het nieuwe topmodel van ATi waarvan laatst al het een en ander verscheen.

Om maar even te vergeten dat SLI alleen met exact dezelfde kaarten werkt, en een duurder (zowel in prijs als stroomverbruik) moederbord nodig heeft.

ps: ik wil echt niet als een ATi fanboy overkomen, ik heb tenslotte nu ook een 8800GT, probeer objectief te blijven ;)

Vroeger... Was de nummering van nVidia lekker duidelijk; duizend erbij was gewoon een nieuwe serie met een nieuwe chip. Jammer dat ze dat nu los laten met de 9000 serie. een 9800 blijkt gewoon twee 8800GT's bij elkaar geplakt te zijn. Wanneer komen de echten nieuwe chips er aan, en hoe gaan ze die noemen?

Met uitzondering van de GeForce 4 MX serie was het vroeger inderdaad logischer te volgen :)

Nee hoor, volgens mij waren de 7 series ook gewoon opgefokte 6 series kaarten, zo'n beetje wat nu met de 8/9 series gebeurd.

6 en 7 serie waren toch echt verschillend in aantal pipelines en breedte geheugenbus.

Als voorbeeldd de 7600 die toch echt 50% sneller was dan een 6600. Idem voor een 7900 tov 6800.

Dat is nu ook zo, de 7600GT was 10% sneller dan de 6800GT, en de 9600GT is stukken sneller dan de 8600GTS. Alleen wel jammer dat de 9800GX2 twee 8800GT's is, Nvidia had het beter de 8800GT2 (of GX2) o.i.d. kunnen noemen.

Juist niet, trek even je vergelijking door.
7600GT > (10%) 6800GT
En nu:
9600GT < 8800GT

Dus het klopt niet meer !

De 9600gt is niet de opvolger van de 8800gt maar de 8600gt, de 8800gt was weer de opvolger van de 7800gt. en de 7600gt staat tegen over de 6600gt en niet de 6800gt.


best simpel eigenlijk.

Het waren toch twee speciaal (met ietwat afwijkende specs) GTS-512 cores? Of heb ik dat nu echt fout gehoord de afgelopen weken..

Je kan het ook andersom zien, de 8800GT en de GTS512 waren eigenlijk van de nieuwe serie maar kregen nog een oude benummering. Verder om gelijk hun nummering af te kraken omdat ze even een uitzondering maken vind ik ook een beetje overdreven.

Wel vind ik dat het zeker wel duidelijker kan, dat vind ik ook zo mooi aan de nieuwe AMD nummering, daar geldt gewoon hoger is beter (vanuitgaand dat ze dat vol gaan houden, oke als er een nieuwe serie komt krijgen die natuurlijk hogere nummers maar het gaat nu even om de laatste drie getallen in de naam en niet de eerste).


Als ze nu ook een 9800 pro introduceren, kunnen ze op het succes van de oude radeon voortborduren :+
De 9800 pro, de laatste kaart van ATI die echt nog goed was.

Gelul. X1900 series, X1950pro en de huidege HD 38x0 kaarten zijn uitstekend. Vooral de X1950pro en huidige kaarten bieden/boden enorm veel waar voor hun geld...

Niet helemaal correct: de 8800GT heeft namelijk een G92 core, dus die had gewoon 9800 (of 9600, wat ze willen...) moeten heten. de 9800 heeft dus wel het goede nummer.
Voor de rest kan ik nog steeds heel goed mijn weg vinden in de GeForce-serie. Natuurlijk lijkt het op eht eerste zicht niet zo gemakkelijk (GS, GT, GTS, GTX, Ultra, GX2, en dan heb je nog verschillen met GTS 320, 640 en 512 :P) maar imo is het niet anders dan bij andere technologie productlijnen: je moet je gewoon goed informeren en met de ontwikkelingen mee blijven.

[Reactie gewijzigd door kiang]


Die 8800GT is net een nieuwe chip. Jammer dat ze die niet een andere naam gegeven hebben.

Dat deden ze om de verkoop van de andere 8800 kaarten niet te ondermijnen, want zeg nu zef: wie koopt er nu een dure 8800 ... als je een 9800GT voor minder geld krijgt? :)

Ik denk dat 9800 een goede benaming is, want die bevat de nieuwe G92 core. De oude 8800 hebben de G80 core maar de 8800GT de G92 core. Dus eigelijk klopt de naam 8800GT al niet meer.

Wat mij opvalt aan de 1e en de 2e foto is dat er bij geheugen bandbreedte 512 bit staat. Nou vraag ik me af of ze simpelweg 2*256 doen, omdat hij 2 cores heeft met elk een 256 bit geheugenbus, of dat het betekend dat deze een 2 keer zo grote geheugen bus heeft als de normale 8800GT.

2*256 blijft 256 bit

Volgens mij is het gewoon net zo'n verkooptruukje als het idee dat een 3870X2 1GB aan geheugen heeft, maar dat is alleen de fysieke hoeveelheid. Omdat het geheugen virtueel identiek is op beide kaarten is er maar (net iets meer dan) 512 MB bruikbaar voor programma's. In theorie zou er 1GB kunnen worden gebruikt, maar dan zit je enorm met bandwidth-problemen, gezien het feit dat de helft van het geheugen op een andere plek zit.

Edit: Alhoewel de 3870X2 wel een single-PCB design is. Ik zie in de toekomst nog wel meerdere GPUs hetzelfde geheugen delen, maar aangezien de huidige ontwerpen nog afhankelijk zijn van Crossfire/SLI drivers is dit vrijwel onmogelijk zonder een compleet nieuwe driver te maken. Plus zullen de dual-PCB kaarten hier simpel weg de bandbreedte niet voor hebben, en moeten er dubbele aansluitingen naar het geheugen moeten worden gemaakt wat ruimte en daarmee PCB-geld kost.

[Reactie gewijzigd door Toungy]


Voor hetzelfde geld heb je(of minder?):
1x HD3870X2 +
1X HD3870

Of dit in prestaties veel sneller is valt nog te zien, maar ik denk dat Ati hier rekening mee heeft gehouden aangezien de Crossfire X driver net voor de 9800GX2 uitgekomen is. Hierdoor hebben ze toch weer een configuratie gemaakt waarmee je met minder geld toch sneller bent dan 1x 9800GX2, en waardoor HD3870X2 bezitters niet over hoeven te stappen naar een GX2 omdat ze een simple uitbreiding kunnen uitvoeren ;)



dat is gewoon zo.
Crossfire doet hetzelfde als SLI (simpel gezegt). Hij koppelt 2 videokaarten aan elkaar en laat deze samenwerken. :+

Voor hetzelfde geld heb je(of minder?):
1x HD3870X2 +
1X HD3870
Waarom zou je 1 van deze 2 kaarten overwegen als de 9800X2 sneller is?

@ aval0ne
Er staat + tussen, dus 2 videokaarten voor de prijs van 1x 9800GX2.


@StraightOn.nl en SirKay
Lees even goed, en kwak er niet gewoon een nutteloze reactie neer. Als je het goed lees zie je dat ik het heb over wat ik denk en niet over wat Ati doet. En ik geef Nvidia's technologie helenmaal niet de benaming crossfire toe ;)


Dat vraag ik me ook af. Ik zie echter op de laatste wel een Emargo datum staan op 18 maart en daarbij ook de letter NDA (Non-disclosure agreement). Zou je hieruit op kunnen maken dat nVidia reviewers verbiedt om iets oover de prestaties te zeggen tot deze datum?

Heb ook nog geen andere sites gezien met benchmarks.

EDIT;
Ik denk ook dat ze dit mede doen om geen slechte eerste indruk te maken en dat ze ondertussen hard bezig zijn met het verbeteren van de drivers.

[Reactie gewijzigd door mbr01]


Er is inderdaad nog een NDA tot de release, vandaar dat de clocks van de kaart ook officieel nog niet bekend zijn (hoewel de geruchten op dit moment allemaal hetzelfde zeggen). Veel fabrikanten hebben echter wel op Cebit de kans aangegrepen om vast de kaart zelf te laten zien.

Ik ben benieuwd hoe de 9800 GX2 presteert ten opzichte van de HD 3870 X2. Absoluut gezien zal de 9800 GX2 het vrij gemakkelijk winnen van de HD 3870 X2, maar wat betreft de prijs/prestatie-verhouding zal het elkaar niet veel ontlopen. € 325 voor de HD 3870 X2 en € 450 voor de 9800 GX2, dat is toch nog een fors prijsverschil van € 125. Als de prijzen zicht "settlen" en de benchmarks bekend zijn, dan kunnen we er pas echt iets zinnigs over zeggen.
Ik denk dat ATI meer vrees moet hebben voor de 9600 GT, die schijnen als warme broodjes over de toonbank te gaan. Hopelijk kan ATI nog terugvechten met de A12-revisie van de RV670, maar vaak zorgt het "uitmelken"/optimaliseren van een bestaande chip niet meer voor een significantie performance-boost. Misschien heeft ATI nog een verrassing in petto ...

[Reactie gewijzigd door Wilhelm11]


Je mag enkele factoren van beide kaarten niet uit het oog verliezen:
ATI 3870 X2
°ati heeft meer ervaring met crossfire
=>betere prestatie tegenover 1GPU
=>betere ondersteuning?/drivers
°goedkoper
°revisie onderweg(=>prestatie winst 5%?)

Nvidia 9800 GX2
°betere singlecore prestaties
°duurder
°hebben Crysis aan hun kant

Het is inderdaad waar dat ATI zich zorgen moet maken over de 9600GT:
Mensen geloven dat hij beter is dan de 8800GT :X en hij kost evenveel als de -iets slechter presterende- HD3850.
De 3870 profiteert dan weer van het feit dat hij vaak aangehaald wordt als high end terwijl hij net iets beter presteert dan de 9600GT(meestal).

Aan de andere kant mag je IGP's niet vergeten: op het gebied van moederborden is AMD ontzettend goed bezig en verast zowel intel als nvidia in deze! Iets wat voor OEM's niet onbelangrijk is! ;)

Ati heeft een verrassing in petto voor deze zomer verwacht ik: de R700(45nm) is on-track en presteert single core vs. single core 50% beter dan de R670, en zijn verbruik zal kleiner zijn tegenover de op 65 nm geproduceerde GT200 die naar het ontzettend veel verbruikt...

Je mag enkele factoren van beide kaarten niet uit het oog verliezen:
ATI 3870 X2
°ati heeft meer ervaring met crossfire
=>betere prestatie tegenover 1GPU
=>betere ondersteuning?/drivers
°goedkoper
°revisie onderweg(=>prestatie winst 5%?)
ATi meer ervaring met crossfire? Toen NVIDIA met SLI kwam moest ATI nog een crossfire beginnen. De rest is puur speculatie.
Aan de andere kant mag je IGP's niet vergeten: op het gebied van moederborden is AMD ontzettend goed bezig en verast zowel intel als nvidia in deze! Iets wat voor OEM's niet onbelangrijk is! ;)
Wat heeft dit nog met deze kaart te maken? Wat ATI met IGP's doet niets terzake.
Ati heeft een verrassing in petto voor deze zomer verwacht ik: de R700(45nm) is on-track en presteert single core vs. single core 50% beter dan de R670, en zijn verbruik zal kleiner zijn tegenover de op 65 nm geproduceerde GT200 die naar het ontzettend veel verbruikt...
Weer niet relevant en speculaties ...

en dat hebben ze al 2 weken, zonder pre-order iets ofzo.
tegelijk met de 9600 hadden ze m al staan.

@ jwk
De nummering van de 9xxx serie klopt wel, alleen de 8800 klopt niet, daarom denkik niet dat ze de nummering losgelaten hebben (de 8800 = g92 core = 9 serie).
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: VS controleert Windows 7 al op 'antitrustfeatures' 10:36
Volgende in Pro: TNO gaat beveiliging ov-chip opnieuw onderzoeken 19:54
Vorige in Pro: Apple koopt bewegings- en kantelpatent van BT 16:51
Vorige: Hitachi en IBM samen in onderzoek naar chiptechnologie 15:57

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: