Channels
Powered by True

Wereldwijde verkoop lcd-televisies haalt crt in

Door Dimitri Reijerman, woensdag 20 februari 2008 17:25, views: 11.840

Eind 2007 zijn er wereldwijd voor het eerst meer lcd-televisies verkocht dan crt-modellen, zo heeft marktonderzoeksbureau Displaysearch in het laatste kwartaal van 2007 gemeten.

Crt-televisieIn het vierde kwartaal wist lcd met 28,5 miljoen verkochte apparaten een marktaandeel van 47 procent te veroveren, tegenover 46 procent voor de beeldbuis-modellen. Beeldschermen op basis van plasmatechniek namen een marktaandeel van 7 procent in. De verkoop van lcd-televisies over geheel 2007 groeide met 56 procent, meldt TG Daily.

Japan is het land waar lcd de grootste opmars heeft gemaakt: 86 procent van alle verkochte televisies is gebaseerd op deze technologie. West-Europa volgt met 84 procent en in Noord-Amerika ligt het percentage op 78 procent. Schermen die de volledige hd-resolutie van 1080p kunnen weergeven hadden in het vierde kwartaal een marktaandeel van 17 procent, maar dit percentage stijgt tot 57 procent bij lcd-televisies met een beelddiameter van 40-inch of groter.

Displaysearch schrijft de groeicijfers van lcd-televisies toe aan de 'natuurlijke' vervangingscyclus van crt-beeldschermen. Ook zijn consumenten bereid om de portemonnee te trekken voor een dunne televisie: een lcd-scherm is gemiddeld 224 procent duurder dan een soortgelijke crt-televisie.

Grafiek crt- versus lcd-verkoop

Volgende: IBM wil dna chips laten bouwen 17:48
Vorige: Intel introduceert Skulltrail-moederbord officieel 16:53

Reacties

«  1  2  »

Vebaast me niets, je ziet geen CRT TV meer in de winkels staan.

  • Sommige winkels moeten er heus nog vanaf of hebben nog (in afslag) prachtige Sony Bravia's staan hoor.
  • Heel wat exemplaren worden nu via andere kanalen nog verdeeld hoor.
  • Ook Mediamarkt heeft ze nog, dat is toch geen klein winkeltje, toch? :)
  • Nederland/België vertegenwoordigt echter niet Oost-Europa/Zuid-Amerika/Azië (afgezien van Japan bv.) waar de welvaart lichtelijk variëert en dus ook andere producten in de rekken te vinden zijn. Ik denk niet dat er daar relatief gezien per huishouden meer lcd's worden verkocht (ik denk aan Roemenië) dan CRT's hoor.
Als voorbeeldje, nog niet eens een ander continent van ons bed verwijdert: Tsjechië. Daar is het gemiddeld maandloon 400 à 600-euro. Stel je eens in hun plaats, of beter, in de plaats van mensen uit arme landen.

[Reactie gewijzigd door Mizitras]


Ja, in tsjechië kost bier ook slechts 35 cent voor een halve liter in een restaurant, Een pizza in een pizzeria 3 euro. Een complete skivakantie 200 euro voor een hele week voor 1 persoon. Dus daar kom je ook wel rond van die 400-600 euro O-) ..
maar idd, je kan er geen lcd tv van kopen ;)

Daar zou jij je nog wel eens héél vies in kunnen vergissen.

Mensen met een maandloon van 400 - 600 euro kopen geen nieuwe TV, die kopen een oude 2e hands.

Iemand die zich een nieuwe TV kan veroorloven, die koopt meteen een LCD.

Vergeet ook niet dat er nog veel meer merken zijn als onze overpriced Sony, Philips, Samsung en Pioneers.

Had verwacht dat LCD de CRT al eerder was gepasseerd in nieuwverkopen, zeker gezien er ook LCD entry level modellen zijn die erg weinig kosten.

In Europa, Japan en de VS zijn LCDs al langer veel populairder. Wereldwijd ziet het plaatje er anders uit, want andere kreeg je niet zulke percentages.

We hebben het hier over de wereldwijde verkopen, dus ook landen als India, China, Brazilië etc. en het continent Afrika daar wonen gigantisch veel mensen met overwegend een kleine beurs.

Weinig kosten ???
een lcd-scherm is gemiddeld 224 procent duurder dan een soortgelijke crt-televisie.
Ik denk dat jij een beetje in de war bent met euro en gulden...
Zelfs 'goedkope' LCD televesies zijn veel duurder dan CRTs van hetzelfde formaat.

Waar jij 3 jaar geleden 500 euro betaalde voor een 82 CM philips, betaal je nu minstens 750 of meer! En dan heb ik het over 'normale' bekende winkels. Natuurlijk is hij op internet voor minder te krijgen, maar een winkel heeft ook gewoon zijn kosten van personeel en huur etc. Dus internetwinkels even daar gelaten.... Want die waren er 3 jaar geleden nauwelijks (voor consumenten electronica)

[Reactie gewijzigd door crzyrulez]


Ik denk dat een CRT van zelfde formaat duurder is in opslag dan een LCD/PLASMA scherm

1 doos van 40" CRT passen bijna 3 dozen in gelijke formaat LCD's in.

Daarnaast een 1080P Samsung scherm kan je al voor net 1000 euro kopen. een CRT zie ik niet zo snel 1080P weergeven. vergelijkingen klopen niet helemaal meer. Mensen die digitaal TV kijken hebben eigelijk weinig aan CRT's en kopen hiervoor 720P lcd schermen. Tuurlijk een scherm iets duurder maar niet veel duurder dan een CRT.

Ligt er maar aan hoe je je eisen formuleert. Als je eis is 1080p, heb je gelijk. Als je eis de diameter van je scherm is, dan komt de CRT er meestal een stuk goedkoper uit:

LCD 51cm: ¤ 239

CRT 51cm: ¤ 109

LCD 66cm: ¤ 399

CRT 70cm:: ¤ 169

Ehm, waar haal je deze prijzen vandaan en is het niet een beetje krom om wat prijzen op te schrijven terwijl er honderden (wat zeg ik... duizenden) winkels zijn... is dit een gemiddelde of wat?

Pak Boter Groot: ¤ 1,59

Pak Margarine Groot: ¤ 0,99

Pak Boter Klein: ¤ 0,99

Pak Margarine Klein: ¤ 0,79

Ik zag 3 jaar geleden geen 81 cm tv's voor 500 euro.

Ik heb nu wel een 81 cm lcd voor 555 in de aanbieding, perfect ding. En ze zijn er al voor 500.

Het punt is dat mensen voor "platte" schermen eerder geneigd zijn 1 a 2 maten groter te nemen. En dan klopt die 200+% vrij aardig.

Ik dacht dat het merendeel al LCD was valt me mee dat er nog zoveel CRT's verkocht werden.

Niet geheel toevallig natuurlijk, zie nog maar eens een winkel te vinden die crt's verkoopt. Op de LCD's zit veel meer marge en het is nieuwer, DUS beter, terwijl ik die mening niet geheel deel :D

Precies en daarom had ik eigenlijk verwacht dat we dit "omslagpunt" al lang voorbij waren.

In Nederland zie je de CRT's misschien niet meer zoveel, maar dit is wereldwijd en er zijn nog zat andere landen waar dit niet het geval is.

Voor iedereen die had verwacht dat dit punt allang geweest was: let erop dat dit wereldwijd is! In Nederland (laten we even aannemen dat we op het gemiddelde van West-Europa zitten) is het aandeel LCD al 84% en dus zijn we hier inderdaad dat punt allang gepasseerd. In de rest van de wereld kan dit natuurlijk heel anders zijn!

Een half jaar geleden nog een CRT gekocht.. Zijn toch stukken goedkoper als je een groot scherm wilt (en geen problemen hebt met de ruimte die het inneemt )

Klopt, en als je tweedehands koopt wordt dat verschil alleen nog maar groter... En tweedehands toestellen kunnen nog jaren mee, zelfs even lang als een nu gekochte nieuwe of langer, als je het juiste merk en type hebt of een goed nagelopen exemplaar.

Grote schermen zijn er niet in CRT ;)

82 cm vind ik best aardig hoor en groter is te krijgen maar dat wordt gewoon erg onhandig en zwaar.

ps elke crt is groot zwaar en log remember

De grootste nog min-of-meer gangbare CRT maat is 92cm (36"), en ik meen dat Panasonic zelfs nog een maatje groter in de handel heeft gehad.

@hieronder: Een LCD valt nog mee (is alleen vaak wel te groot om makkelijk op te pakken), maar een Plasmascherm til je ook niet zomaar in je eentje op, want dit is behalve groot ook zwaar en log. Het enige verschil is dat het niet naar achteren uitsteekt.

wat ik me nou af vraag is, hoe tevreden zijn de mensen met hun LCD tv een jaar naar aankoop.
Ik heb het vermoeden dat veel mensen niet de nadelen weten van een LCD tv(kijkhoek, wazig beeld bij analoog of lage resolutie beelden).

De meeste mensen gaan er van uit dat wanneer zij een tv kopen deze net zo goed is als hun vorige CRT bak. Dit komt mede door alle winkels die alleen hd content op de schermen tonen of digitaal beeld wat word geupscaled.

Eigenlijk zou er een onderzoek moeten zijn die de mensen vraagt of ze meer tevreden over hun tv zijn, dan toen ze nog een CRT hadden.

(PS. ik heb een LCD, maar ik denk dat CRT in een veelste negatief daglicht is gezet door fabrikanten)

Helemaal mee eens. Ik vind gewoon dvd of hd beeld op een lcd tv prachtig. Maar gewoon televisie kijken is, zeker bij grotere televisies, nog altijd het fijnst op een crt. En ik vermoed dat ze daarvoor toch het meest gebruikt worden.

Valt wel tegen hoeveel winkels HD content tonen.
Ja, misschien voor films, maar niet voor het gewone TV signaal.
En dat zullen de meeste TV's zijn die dat tonen.

quote: Dit komt mede door alle winkels die alleen hd content op de schermen tonen of digitaal beeld wat word geupscaled.

Ik was zelf al een lange tijd op zoek naar een nieuwe lcd tv, en heb vele winkels afgestruind hier in Groningen. Maar de tv's in de winkels gaven juist erg slecht beeld. Veel slechter dan wanneer je het gewoon thuis aansluit. Dit komt natuurlijk mede doordat je er in de winkel met je neus boven op staat, maar het is zeker geen hd beeld dat weergegeven wordt.
(ga voor de grap maar eens bij de mediamarkt in Groningen kijken dan zie je wel wat ik bedoel)

Schermen die de volledige hd-resolutie van 1080p kunnen weergeven hadden in het vierde kwartaal een marktaandeel van 17 procent, maar dit percentage stijgt tot 57 procent bij lcd-televisies met een beelddiameter van 40-inch of groter.
Dit snap ik niet helemaal. Sommigen kopen dus een lcd tv van een beelddiameter van 40-inch of groter en dan kan hij geen full-HD afspelen. Ik neem aan dat het dan lagere resoluties zijn en dat lijkt me gewoon zonde. Het beeld kan namelijk minder scherp zijn en helemaal omdat je een groot beeld hebt. Verder loop je als op een gegeven moment Full-HD standaard wordt een beetje achter met je lagere resolutie maar dan heb je wel een 40-inch of groter beeldscherm...

[Reactie gewijzigd door Regeneration]


Ik neem aan dat het dan lagere resoluties zijn en dat lijkt me gewoon zonde.
Zo slecht is 1280 x 720 ook niet hoor. En vergeleken met SD is het nog steeds een hele vooruitgang.
Zeker als je er vooral TV op kijkt, wat een nog lagere kwaliteit heeft.

Ik ben het wel met je eens wat je zegt, alleen het lijkt me logischer dat als je toch al zo'n groot scherm koopt en dus al veel geld moet uitgeven, lijkt het mij beter om iets meer te betalen (of soms zelfs voor dezelfde prijs) voor Full-HD. Zo kan je ook langer met je scherm doen lijkt me. En ook films en games (mits het wordt ondersteund uiteraard) kan je dan ook al genieten van Full-HD.

Edit n.a.v. reactie Jegapia:
Was misschien niet zo duidelijk in mijn oorspronkelijke bericht, maar ik doelde uiteraard ook hier op de LCD schermen die 40" of groter zijn. :) In het bericht staat dat er 57% van de mensen die een 40" LCD scherm kopen een Full HD resolutie hebben van 1080p. Dus nog zo'n 43% heeft een andere resolutie en dus (neem ik aan) een lagere resolutie. Die 43% die dus geen Full HD nemen van degene die dus 40" of groter hebben gekocht in het vierde kwartaal 2007 vind ik toch vrij veel. Ik had dus verwacht dat er een hogere percentage zou zijn bij degene die 40" scherm of groter hebben gekocht met een Full HD resolutie.

[Reactie gewijzigd door Regeneration]


Moet je er ook wel rekening mee houden dat Full-HD niet echt nut heeft op een tv kleiner dan 32"-37". 37" is een beetje een twijfel geval maar bij 40" en hoger koop je best een Full-HD.
Onder de 37" moet je al met je neus op 1 meter van het scherm gaan zitten wil je echt het verschil zien tussen Full-HD en HD-Ready.
Niet iedereen heeft nood aan een mega scherm in zijn living, zeker net wanneer je hoofdzakelijk naar gewone tv kijkt. Als je veel films en series kijkt is het nog een ander verhaal.

Om een goede indruk te krijgen van de (gemiddelde) afstand die je moet hebben om van de verschillende TV formaten te genieten kun je kijken op:
http://www.blogsmithmedia...6/12/resolution_chart.jpg

(Uiteraard zijn er altijd mensen met betere ogen :) )

Dit betekent dus dat als je op je 40" TV op een afstand van 2,5 meter of meer zit, 1080P al niets meer uitmaakt. En om er echt profijt van te hebben moet je op minder dan twee meter zitten. Vaak hangen mensen hun TV echter aan de andere kant van de kamer aan de muur.

volgens mij heeft een Full HD TV ook een optimale conversie voor analoog signaal.
Hierdoor zijn de pixels wel groter, maar niet uitgerekt.

Ik heb hier een 720*1280 CRT televisie staan (om op te knappen, als het beeld mooi is hou ik hem misschien wel) die zelfs al een paar jaar oud is.. Dat is pas leuk, zijn alleen vrij zeldzaam. Een laatste eerbetoon van de fabrikanten aan de CRT-techniek.

Nou op enige meters afstand (goed voor de ogen) een DVD afspelen, zal niet zoveel onderdoen voor de ervaring als hetzelfde geluid/menuutje, maar met een scherper beeld op een tv die misschien 25% meer kostte. Dat is het gewoon heel wat mensen niet waard; die niet om die blitsende getalletjes als '1080p' malen.

En frankly said, met alle xvid/divx/console met tv-out/desktops/laptops met tv-out, ... ga je gemiddeld van je tijd ook nog niet aan tientallen megabit/sec aan data zitten te bekijken op je tv.

Heel wat van die mensen hebben dan wel een 'HD Ready' of 'Full HD' tv, maar zullen merendeels van hun tijd niet naar een 1080p, laat staan 1080i signaal zitten te kijken.

Ieder zijn mening, maar ik vind dat - voor mijn budget en het feit dat ik al een tv heb om het journaal op te kunnen zien - zijn geld niet waard.

Als je het mij vraagt vind ik het ook nog geen tijd om een HD tv te kopen. Hier zit ik ook met een tv die het nog prima doet. Ik heb er verder ook geen behoefte aan (heb geen console die Full HD kan afspeken, geen HD speler, tv is ook nog niet in HD en ik kijk niet eens veel tv), maar als je toch al een grote LCD tv koopt (waar je toch al veel moet uitgeven) dan zou ik toch wel gewoon voor Full HD gaan zeker bij een 40" of grotere resolutie.

Ik denk dat je dat niet helemaal juist ziet.
Als je een Full HD digitale tv hebt dan heb je als het goed is hier ook een HD digital reciever bij. Die maakt van normale (SD) beelden 1080i formaat, natuurlijk ge-upscaled maar echt super van kwaliteit.
Bij winkels als BCC zie je iedereen die een full HD koopt samen met zo'n HD digital reciever de winkel uitlopen.

Dit naast het feit dat er zo langzamerhand wel HD kanalen komen, Discovery HD is bv een van mijn favorieten. Ook het afspelen van hd films en/of series via de laptop op hoge resoluties is bijzonder mooi.

True...ik zie het niet 'fout', maar ik zie het anders. Is dat ook goed? ;)

Maar ter aanvulling: Of die SD-beelden nu worden ge-upscaled naar 720/1080/1920 interlaced/progressive... hoe kan er meer kwaliteit worden gestoken in een beeld dat niet meer bevat? Via Adobe Photoshop kan ik via een biculaire resize-methode en wat aanscherpen van de randjes ook wel een 'beter' groter beeld creëeren... Maar noch eerder onbestaande detail, noch de kleuren komen eigenlijk dichter bij de échte blu-ray kwaliteit in de buurt.
Dan vind ik dat een HD digital reciever EN zo'n tv die dat aankan (om je op 1080p te trakteren), ... véél geld voor een opgesoept signaal. Subjectief ziet het er beter uit, maar enkele honderden euro's waard..hmm... niet voor mij. :)

BCC... tja... wat moet ik zeggen. De concsument is uiteraard psychologisch gedwongen om zijn investering 'er uit te halen' en dat ondersteunend mét juist die andere producten als een blu-ray speler, of HD digital reciever, etc....

HD kanalen...oké.. Maar heb ik daarvoor een 1080p-compatibele tv voor nodig? Een zender die 720p uitzendt.

Laat staan.. wat doen we daarmee in België? Hier hang je vast aan twee marktleiders, met nog dure digiboxen en digital recievers; die lang niet altijd even vlotjes werken. (bron: tik Vzw, de belangenvereniging voor oa de Telenet Digitale kijkertjes :)

En HD-films afspelen OF series via de laptop/computer... Laat ons maar zwijgen over de limieten in Vlaanderen die je hebt bij de relatief al dure abo's van 40-euro. Anders start die discussie weer ;)

ja precies en vergeet niet dat dit over het wereldwijde gemiddelde gaat! in nederland zijn we daar al lang voorbij -.-
mensen waarom zeggen we 4 maal hetzelfde?
Maargoed, ben zelf ook aan het sparen voor een LCD tv, het is mooier en praktischer
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: IBM wil dna chips laten bouwen 17:48
Vorige: Intel introduceert Skulltrail-moederbord officieel 16:53

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: