Channels
Powered by True

Microsoft koopt Sidekick-maker Danger

Door Mick de Neeve, maandag 11 februari 2008 20:13, views: 17.672

Microsoft gaat Danger inlijven, de maker van de mobiele alleskunner Sidekick - die in Nederland verkrijgbaar is onder de naam 'Hiptop'. Het is Microsoft vooral te doen om de software van Danger, dat het apparaat door Sharp laat bouwen.

T-Mobile Sidekick Terwijl een apparaat als de Blackberry vooral door zakenlieden wordt gebruikt, zijn het juist jongeren die de Sidekick omarmen. Deze werd dan ook specifiek voor hen ontworpen en - althans in de VS - met succes naar die doelgroep toe gemarket. Mogelijk wil Microsoft elementen uit de userinterface, dat mail, instantmessaging en internettoegang op een intuïtieve manier probeert te combineren, gaan gebruiken om het enigszins kwakkelende marktaandeel van Windows Mobile een oppepper te geven, zo vermoedt InformationWeek.

Een andere theorie, aangehangen door PC Mag, is dat de acquisitie de opmaat is naar de ontwikkeling van een Zune-telefoon. Was de Sidekick enige tijd geleden namelijk nog vernieuwend, tegenwoordig zou deze al beduidend minder worden gewaardeerd door de jongeren waarvoor het apparaat is bedoeld. Met een kleinere touchscreenversie annex muziek- en videospeler zou Microsoft de concurrentie met Apples iPhone aan kunnen gaan, zo is de gedachte.

T-Mobile Sidekick-schermpjesEen addertje onder het gras is echter wel dat Danger zijn eigen besturingssysteem voor de Sidekick ontwikkelde, en het is de vraag of dit naast Microsofts eigen OS blijft bestaan. Bovendien hanteert Danger een ander businessmodel dan Microsoft. Het bedrijf incasseert namelijk een deel van de verbruiksomzet die providers bij hun klanten binnenhengelen, terwijl Microsoft zijn Windows Mobile-systeem in licentie geeft bij mobieltjesfabrikanten. Maar aan de andere kant: als de 'ZunePhone'-theorie correct blijkt, is het goed denkbaar dat Microsoft het zakelijke model van Danger gaat toepassen, wat immers ook door Apple wordt gebezigd voor de iPhone.

Volgende: Core 2 Duo LV duikt op in Macbook Air-concurrenten 09:47
Volgende in Life: TI onthult mobiele chips voor hd-recording en picoprojectors 08:41
Vorige in Life: Google's Android op Mobile World Congress gespot 19:43
Vorige: Fujitsu start levering 'kleinste' wimax-module 18:41

Reacties

«  1  2  3  »

Is dit populair?

Ik ben best thuis in mobieltjes, gadgets e.d., maar hier had ik nog nooit van gehoord. Ziet er verder wel leuk uit.

in de VS is het een redelijk populair mobieltje

Wel meer dan redelijk. Gooi een steen en tien tegen één dat je iemand met zo'n ding raakt. Het stikt er werkelijk van.

Op het schoolplein misschien, maar in een gemiddelde straat echt niet hoor.

In TV-series komt ie ook veel voor :)

Blijkbaar niet. In de VS wordt het ding al jaren verkocht. Als je een beetje op let zie je ze in al die pimp my ass rap muziek voorbij komen.

Typisch VS apparaatje, in de EU nooit uitgekomen.

in de EU nooit uitgekomen.
WP denkt daar anders over: The Hiptop is sold by T-Mobile in the United States, United Kingdom, Germany and Austria.

T-Mobile verkoopt deze inderdaad al een jaar of twee, de foto's uit het artikel zijn ook van T-Mobile modellen. Hier nooit echt doorgebroken maar ze zijn er al langer. KPN Hi heeft ze ook een tijdje verkocht, zelfs in een zogenaamde 'blingbling'-uitvoering afgezet met nepdiamanten :')

Nou dat laatste klopt niet helemaal!

KPN heeft een poging gedaan om zo een mobiel in de markt te zetten. Alleen is het nooit echte aangeslagen.

Je kon het kopen onder het Hi merk van KPN. Ze hadden zelf speciale gepimpte uitvoering.

Ik vraag me af hoe levensvatbaar een Microsoft telefoon is, vooral als je kijkt naar de (opkomende) alternatieven, bijv. de Freefunner en Android, maar ook de al bestaande alternatieven zoals de iPhone en de Viewty, en natuurlijk de nokia smartphones. :/

MS wilt gewoon een extra kans maken. Windows Mobile loopt voor geen meter buiten Europa, dus moeten ze andere technologie inkopen om daar de strijdt aan te kunnen gaan. Zoals gewoonlijk hun strategie om snel iets te kunnen introduceren ipv zelf bedenken.

Windows Mobile is toch ook al een veel gebruikt iets ?

De Android moet zich nog maar gaan bewijzen... MS heeft dat al gedaan met haar producten op deze markt.

[Reactie gewijzigd door RutgerM]


Windows Mobile is toch ook al een veel gebruikt iets ?
Als het om smartphones gaat: Beter dan is zou zijn: was.
Uit Symbian Quickfacts die het zelf uit een canalys (site down, sorry, geen link dus) report haalden:
Symbian OS smartphone market share in Japan was 72% (27% Linux) at 30 June 2007
(Voor wie niet wil rekenen: 99% van de smartphones in Japan werd halverwege '07 zonder Windows verkocht).

Aangezien Azië Europa voorbijgestreefd is als het gaat om aantallen verkochte smartphones en Japan normaal gezien vooroploopt in technologie en gadgets, ziet het er erg slecht uit voor Microsoft. Android heeft natuurlijk Linux als basis, dat dus momenteel een marktaandeel heeft dat veel groter in dan dat van Microsoft. Als je ziet dat Nokia - Symbian's grootste aandeelhouder - recentelijk Trolltech heeft overgenomen, maker van het op Linux draaiende QTopia platform - lijkt het er inderdaad op dat Microsoft er een zware dobber aankrijgt de concurrentie aan te gaan.

[Reactie gewijzigd door kidde]


Danger Inc. heeft patent op het uitklap/scharnierschermpje zo te zien, misschien hoopt Microsoft wel dat het uitklap/scharnierschermpje en de 36 andere patenten van Danger Inc. een betere positionering ten opzichte van de concurrenten opleveren.

De vraag is dan natuurlijk vervolgens of je zoeits populair kan maken. Als je ziet dat MS makkelijk honderden miljoenen uitgeeft aan marketing toen XP al een paar jaar uit was, zullen ze met een smak geld wel een eindje kunnen komen denk ik. Alleen is Microsoft als merk niet echt 'hip', dus ze zullen het apparaatje vast aan de massa willen gaan slijten, zoals bijna altijd in het geval van Microsoft.

Microsoft heeft wel iets wat andere telefoon makers niet hebben: Windows 2000/XP/Vista.

MS kan dus heel makkelijk de telefoon promoten dmv. connectivity aan Word/Outlook/Messenger/Contacten ed.

Een héél sterk punt lijkt mij.

Als ik me niet vergis is (al dan niet onder dreigement van straffe van Neelie Kroes) de documentatie voor die progjes beschikbaar. Ik weet niet of het vrijelijk in te kijken is (MS kennende zal het wel niet), maar enfin. Niet echt een punt dus voor serieuze competitie. :)

wel grappig dat die nieuwe phone van Sony Ericsson wel een soort gelijk scherm heeft :D ook zo schuin naar boven uitklappend.. alleen heeft het geen side bars :D ( dus meer ruimte om te typen _/-\o_ )

tsjah, dan nog is altijd de vraag in hoeveere de markt bereid in om te investeren in nieuwe osén zoals android en dergelijke, ipv op de oudere vertrouwde platformen te blijven.. uiteindelijk blijft het een hip-heid factor hebben he, de providers bijv die kijken niet of een nieuwe os technisch beter is of niet, als er hippe en verkoopbare applicaties op draaien dan wordt er weaarschijnlijk in geinvesteerd anders niet...

idd .. dit zou een snufje voor mij zijn .. en ik heb er ook nog nooit van gehoord ..
hkeb immers ook 6 maanden moeten wachten voordat de N95 uit was

Zulke bedrijven doen echter de moeite niet te investeren in kleine landen. Hoewel dit spijtig is en enkel de grote merken zoals apple voordelen geeft.

Koop anders je concurrentie gewoon op :)

Ben benieuwd of deze apparaten ooit in Nederland aan zullen slaan, aangezien deze tot op heden vooral in Amerika populair zijn onder jongeren.

[Reactie gewijzigd door DJ MoRpHeus]


Als ik kijk naar wat voor soort telefoons m'n vrienden en kennissen mee rond lopen dan zijn dat altijd (semi-)zakelijke smartphones (een groep waartoe ik sinds vorige week ook behoor geloof ik :+). Nu is mijn vriendengroep natuurlijk niet representatief voor de gehele Europese bevolking, maar wat mij opvalt is dat men hier snel kiest voor functionaliteit en niet zo geinteresseerd is in alle frutsels die die dingen kunnen bieden.
Misschien dat dat komt door onze nuchtere blik op dingen, maar het is wel duidelijk dat er een verschil zit in dit soort dingen tussen Europa en Amerika.

populair is een groot woord , maar in regio rotterdam verkochten wij het wel veel

omdat paris hilton , en 50 cent er mee liepen in hujn videoclips en interviews

echter was dit nog voordat internet voor zo laag bedrag als nu er was , en was het dus best duur internetten of mailen op de hiptop (werd verkocht door kpn) en als sidekick door t-mobile

Ik ben benieuwd of dit nou eindelijk voor de doorbraak van de Sidekick in Nederland gaat zorgen. In Amerika is de Sidekick al langer populair, in Nederland heeft HI het een keertje geprobeerd met de HipTop maar dat is nooit echt een succes geworden.

Het sidekick idee is overigens door veel verschillende fabrikanten uitgewerkt, Danger is niet de enige (wel de eerste dacht ik) die zoiets op de markt bracht. Verschillende versies van andere merken zijn ook uitgebracht. Zo heeft bijvoorbeeld Motorola ook zijn eigen versie, de Motorola q700.

Ik persoonlijk -als smsverslaafde en telefoonverzamelaar - vind het echt een geweldig concept. Het tikken van een berichtje gaat een stuk sneller, en andere fabrikanten hebben inderdaad ook een volledig qwerty toetsenbord alleen zijn dat vaak smartphones (Blackberry etc.) die vaak veel overbodige functies hebben voor iemand die alleen veel sms't en daar betaal je toch allemaal voor.

Edit\ @ Jeanpaul145, dat is een hele andere doelgroep. Ik weet niet wat Microsoft met het concept zal doen maar het originele idee achter de Sidekick was het ontwikkelen van een betaalbare mobiele telefoon voor jongeren die vooral op instant messaging en sms was gericht.

[Reactie gewijzigd door Maksvr]


Ik kan me nog iemand herinneren die met de 'brainpower' editie hiptop op een feestje was. Hij moest toen nog wel 25 euro per maand betalen voor onbeperkt mobiel internet. Het werkte bijzonder goed (typen) en je kon er leuke spelletje op spelen.

Ik ben van mening dat die hoge prijs een grote factor speelde het niet doorbreken van dit apparaat, want toen ik het voor het eerst zag was ik er zeer over te spreken, maar die hoge maandelijkse prijs gaf mij de doorslag het niet te kopen.

25¤, dan voip bellen, bel je toch bijna voor niets, dan is dat niet veel natuurlijk.
Is dat mogelijk ?

En jij denkt dat onbeperkt internet echt onbeperkt internet is? Volgensmij geloof jij ook in de paashaas, sinterklaas en de kerstman.

Het gene wat mij erg irriteerd is dat onbeperkt internet niet echt onbeperkt internet is. Een betere term zou zijn, onbeperkt internet voor een bepaalde doelgroep.

Zodra je boven het gemiddelde gaat zitten ben je eigenlijk al in het visier van een hoge rekening. Dus leuk om even je e-mail en zo te controleren, maar ik zou er niet voip over gebruiken, dat voorkomt een leuke rekening.

kan Philip Kahn nog eens wat aan verdienen. Die heeft namelijk de rechten op de naam Sidekick van Borland overgenomen. Was namelijk een TSR programma dat een notepad, een rekenmachine en nog wat andere handigheidjes huisde.

zie: http://en.wikipedia.org/wiki/SideKick

Dat gaat toch alleen op als beide producten in het zelfde markt segment operen, zo gaat dit met bedrijfsnamen ook.

Tenzij op de naam ook een trademark zet, maar dat lijkt me niet gezien het bedrag dat je er voor moet betalen.

Wel een mooi concept, voor bepaalde jongeren. Ik denk dat ik mezelf ook tot de jongeren mag rekenen (15), maar ik vind hier weinig aan, net zoals veel vrienden van mij.
Voor mij moet een telefoon:
- Een goede camera hebben (dus niet alleen maar megapixels)
- Goed geluid voor mp3 (a la Walkman)
- Dun zijn (zoals de W880i)
- Een mooie besturingsinterface hebben (S60 V3 van Nokia)
- Robuust zijn (niet dat ik onvoorzichtig ben met spullen ofzo)
- Een mooi scherm van minimaal 2.2" en 262144 kleuren.
- Mogelijkheid voor geheugenuitbreiding (2GB is meer dan voldoende)
- Bluetooth
- Infrarood
- Makkelijke connectie met de PC
- Goed toetsenbord
- 3G, en dat soort dingen, zodat ik niet elk jaar een nieuwe telefoon hoef.

Dit zie ik als een ideale jongerentelefoon :)

Zelf had ik nooit verwacht om iets te vinden dat dit allemaal had. Maar de Nokia N73 voldoet aan al mijn eisen behalve dat het dun is..

Maar dat ze dit apparaat echt aan de jongeren kunnen brengen in Europa, ik heb er m'n twijfels over. Maar ja, wie ben je wel niet om dat te zeggen. :)


idd wat moet je tegenwoordig met infrarood en wat is er mis met elk jaar een nieuwe telefoon kopen 8)7

Veel mensen hebben het wel over 3g, snel internet enzo... Maar er zijn maar weinig mensen die werkelijk de volledige snelheid kunnen benutten (er voor willen betalen)

Er zijn maar weinig mensen die meer dan 20 euro per maand willen betalen om snel te kunnen internetten op een mobieltje.

Bij de meeste providers zit er een data limiet op of zoals bij Tmobile een snelheidslimiet bij de lage abonnementen.

[Reactie gewijzigd door Eastman]


@ Eastman:
Infrarood heb ik nog wel nodig om bestanden uit te wisselen, hoe gek het ook klinkt. Ik kan het me ook niet permiteren om elk jaar een nieuw toestel te kopen, en ik ben een persoon die gewoon meteen iets wil dat jaren meekan. 3G wordt langzaam ingeburgerd, dus wel een handige feature voor later. En weer om de reden dat ik elk jaar geen nieuwe telefoon wil, moet mijn toestel dit soort dingen bevatten.

Dus in principe wil je gewoon alle features hebben en een soort top-notch toestel hebben. Hoe denk je dat ooit te gaan betalen? Ik dacht juist dat budget ook een rol speelde bij een telefoon gericht op jongeren.

Ik zeg niet dat ik veel features niet geweldig vind (want dat vind ik natuurlijk wel) maar het lijkt me een beetje een vreemde zet als je een telefoon die met al die features waarschijnlijk in het high-end segment valt gaat aanprijzen bij jongeren.

Dat is ook een het basis persoonlijkheids principe bij jongeren. Zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld, of binnen het budget van de ouders. Dat is ook een doelgroep hoor!

Daar heb je dan wel weer gelijk in, maar een N73 heb ik gekocht van m'n eigen spaargeld. :) Dus voor mij viel het wel binnen het budget.

Maar je hebt wel gelijk, prijs is erg belangrijk voor de jongeren, en denk ik ook de belangrijkste factor of het em nou wordt of niet.

Wel een mooi concept, voor bepaalde jongeren. Ik denk dat ik mezelf ook tot de jongeren mag rekenen (15), maar ik vind hier weinig aan, net zoals veel vrienden van mij.
Voor mij moet een telefoon:
- Een goede camera hebben (dus niet alleen maar megapixels)
- Goed geluid voor mp3 (a la Walkman)
- Dun zijn (zoals de W880i)
- Een mooie besturingsinterface hebben (S60 V3 van Nokia)

- Robuust zijn (niet dat ik onvoorzichtig ben met spullen ofzo)
- Een mooi scherm van minimaal 2.2" en 262144 kleuren.
- Mogelijkheid voor geheugenuitbreiding (2GB is meer dan voldoende)
- Bluetooth
- Infrarood
- Makkelijke connectie met de PC
- Goed toetsenbord
- 3G, en dat soort dingen, zodat ik niet elk jaar een nieuwe telefoon hoef.


Dit zie ik als een ideale jongerentelefoon :)

Zelf had ik nooit verwacht om iets te vinden dat dit allemaal had. Maar de Nokia N73 voldoet aan al mijn eisen behalve dat het dun is..

Maar dat ze dit apparaat echt aan de jongeren kunnen brengen in Europa, ik heb er m'n twijfels over. Maar ja, wie ben je wel niet om dat te zeggen. :)
(die mp3's is een twijfelgeval)

ik ben oud :D
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Core 2 Duo LV duikt op in Macbook Air-concurrenten 09:47
Volgende in Life: TI onthult mobiele chips voor hd-recording en picoprojectors 08:41
Vorige in Life: Google's Android op Mobile World Congress gespot 19:43
Vorige: Fujitsu start levering 'kleinste' wimax-module 18:41

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: