Channels
Powered by True

Microsoft geeft testversie Service Pack 3 voor XP vrij

Door Dimitri Reijerman, woensdag 19 december 2007 16:44
Submitter: maartenjasper, views: 36.491

Microsoft heeft de eerste Release Candidate van Service Pack 3 voor Windows XP online gezet. Het pakket bevat naast een bundel bugfixes ook enkele nieuwe functies.

Windows XP SP3 logoSP3 zal de laatste grote upgrade zijn voor alle versies van het XP-besturingssysteem. Het pakket moet in zijn definitieve versie 'in de eerste helft van 2008' klaar zijn. Hoewel Microsoft stelt dat het derde servicepack geen belangrijke Vista-functionaliteit naar XP brengt, zijn er wel enkele nieuwigheden in het 330MB zware service pack verstopt.

Meest opvallende is de versoepeling van het licentiebeleid van XP. Tijdens de installatie is de gebruiker niet meer verplicht tot het invoeren van de activatiesleutel. Het serienummer wordt wel na enige tijd gevraagd, maar Microsoft lijkt de gebruiker meer ruimte te willen geven om het zes jaar oude OS eerst naar eigen wens aan te passen. Windows Server 2003 met SP2 en Vista hanteren al langer deze 'vriendelijke' registratiemethode.

De overige vernieuwingen in SP3 zijn vooral voor netwerkbeheerders interessant. Zo is detectie van zogenaamde blackhole-routers toegevoegd. Dergelijke routers verliezen in stilte datapakketjes. Het toevoegen van nap is vooral nuttig binnen bedrijfsnetwerken. Met deze techniek kunnen onbeveiligde machines van een netwerk worden geweerd als deze bijvoorbeeld de laatste updates missen. Nap maakt standaard onderdeel uit van Windows Vista en Windows Server 2008.

Microsoft heeft verder de XP-kernel van een nieuwe encryptiemodule voorzien, een aantal administratorinstellingen voor het beheer van services beter beveiligd en diverse beveiligingsopties van een uitgebreide toelichting voorzien. Ook is aan SP3 de reeds eerder verschenen update toegevoegd die wifi-netwerken met wpa2 beveiligt. Een totaaloverzicht van de vernieuwingen in het derde service pack heeft Microsoft gebundeld in een pdf-document.

Volgende: Gouden Steeksleutel: beste geheugenfabrikant 08:08
Volgende in Pro: Ook Microsoft-oprichter biedt op 700MHz-spectrum 16:49
Vorige in Life: MTV en producent Bruckheimer richten ontwikkelstudio op 16:13
Vorige: Microsoft ontwikkelt workaround voor falende IE-update 15:45

Reacties

«  1  2  3  »

Ben blij dat ze XP niet helemaal hebben laat vallen, hoewel dat onmogelijk lijkt. Deze pack moet ook prestatiewinst opleveren las ik een tijdje terug op tweakers.nt

Ik dacht dat het prestatie winst zou opleveren in het office pakket in samenwerking met XP. Er stond na mijn idee niks over de prestatie van XP in het algemeen. Dus ik zal er maar niet op rekenen.

Linkje: http://core.tweakers.net/...xp-op-met-10-procent.html

Het scheen inderdaad zo te zijn, ik ben benieuwt :)

Ik neem aan dat je aan wil geven, dat het hier gaat om "office benches" die dus ook prestatiewinst aangaven, met betrekking tot de snelheid van Office.

En het is inderdaad onmogelijk om XP helemaal uit te bannen, er zijn ws nog zat systemen die het draaien... (understatement.)

ja en er zijn nog veel meer systemen die nog 2000 draaien,

dat zegt natuurlijk weinig.. -

toch ben ik wel blij met dit laatste service pack voor xp, zeker op alle budget pc's (waaronder dus eigenlijk alle single core's) voet vista gewoon nog TE zwaar.

Ik draai nog NT4.0, Windows 2000, Windows 98, ... En waarom ? Omdat ik nog steeds klanten heb met dergelijke systemen.

Windows 98 :o Niet echt een goed advies naar klanten ;)

Windows 2000 > XP nog steeds de beste beste OS.

[Reactie gewijzigd door Youri Carma]




Dan moet je UAC uitzetten. O-)

Ik moet zeggen dat het me niet lang duurde om te wennen aan UAC. Niet op de foute manier van overal ja op klikken maar zo een tijdje weet je al welke melding je krijgt wanneer je wat doet.

Wie mijn commentaar wel vaker leest weet dat ik absoluut geen voorstander van Vista was, ben nogsteeds geen voorstander ervan voor de gemiddelde gebruiker maar het heeft best wel goede verbeteringen. Maar het is wel wennen.

Draait lekker soepel op mijn systeempje. A64 3200+, 1GB DDR400, ATI Xpress 200.

Ik kan het fout hebben maar volgensmij worden het gros van de problemen met Vista veroorzaakt door OEM's die het en niet goed afstellen voor het systeem, en Vista gooien op systemen die het gewoon niet lekker aankunnen.

Daar ben ik het wel mee eens, alleen het is UAC gewoon irritant.

Ja je hebt gelijk dat systemen vaak niet goed afgesteld zijn voor Vista.
Maar op sommige Vista PC's/laptops, is het zelfs niet meer mogelijk om fatsoenlijk XP te instaleren, hopelijk is dat met deze servicepack ook opgelost.

Verder kan ik op school met Vista nog steeds niet printen, met xp kan dit wel.
Ik hoop niet dat dit straks door Servicepack 3 voor xp ook het geval is.

ik heb ook nog nooit een beveiligingsoptie gezien die er voor zorgde dat je je normale werk prettiger kon doen, kan aan mij liggen, maar iritant kan in dit geval wel gewoon hier en daar er voor zorgen dat pc's niet slachtoffer worden van wormen en andere flauwekul

systeem niet goed afgesteld voor vista???

sinds wanneer stellen we hardware af voor software?
ik koop mijn hardware, en kies hierbij een OS dat op mijn hardware draait zoals het hoort, als microsoft er niet in slaagt om zijn OS degelijk werkend te maken op mijn systemen, moet ik toch geen nieuwe bak gaan halen?

als je systeem vista aankan, dan is het een optie. maar denk erover na, welke meerwaarde heb je aan vista? wat kan je met vista dat je met xp (of andere) niet kon?

dus, waarom vista?!?!

maarjah, wie ben ik he.....

trouwens, wat heeft dit allemaal te maken met deze topic?
hoe zijn we op vista uitgekomen terwijl het gaat over xp?

[Reactie gewijzigd door decape]


De meeste mensen kiesen een applicaties, die applicatie vereist een bepaald OS en het OS en de applicaties stellen eisen aan de hardware. Eerst hardware kiezen, daar een OS voor uitkiezen en vervolgens voor dat OS applicaties gaan uitzoeken komt mij een beetje onlogisch voor.

Ik kon eerst thuis ook geen netwerkprinter installeren in Vista. Heb een vrij oude printer aan mijn server hangen. Ik kon de printer wel lokaal installeren, stond gewoon in de printerlijst. Vervolgens heb ik de poortnaam verandert in de naam van server/printer en dit werkt gewoon zonder problemen.

Edit: Dit was een reactie op Thermite 4 naar boven dacht zeker dat ik op zijn reactie gereageerd had.

[Reactie gewijzigd door wiene]


dat is inderdaad zo, op me stage hier iemand met een Celeron Mobile onboard vga ding van intel en 1gb ram.. met windows vista dat ding is letterlijk niet vooruit te branden :S

[Reactie gewijzigd door 3DDude]


Maar ik wist niet dat een Celeron (notabene Mobile) voor Vista geschikt bevonden was :S Een Celeron is leuk voor Win98/ME of een kale WinXP systeem.

Draait lekker soepel op mijn systeempje. A64 3200+, 1GB DDR400, ATI Xpress 200.
Ik kan je garanderen dat Windows XP nog veel beter werkt. Zie hier de vergelijking:
Windows XP SP3 Yields Performance Gains

En voor een meer gedetailleerde test kun je terecht bij onze grote vriend Tom:
Windows XP vs. Vista: The Benchmark Rundown

{rant} Mijns inziens is iemand die met deze kennis willens en wetens Vista installeert niet toerekenings vatbaar. En het argument dat Windows XP minder features dan Vista gaat ook niet meer op, Vista Bricopack anyone? {/rant}

Tot slot, vergeet Windows XP en Vista altogether en kijk naar het besturingssysteem van de toekomst. Nee, niet "Windows 7" maar je favoriete Linux distributie met Compiz Fusion. Kijk zelf maar als je me niet gelooft: Compiz Fusion Demonstratie

edit: links fix

Door Compiz wordt je linux niet veiliger hoor, en ook niet sneller.. Het is gewoon de fancy hype

Goed, de overgangen zijn meer gepimpt. Maar daar draai ik geen OS voor. Mn OS draai ik om mn applicaties te kunnen draaien.

Dit is leuk om even te laten zien, maar ik ga er niet efficienter van werken.

XP is goed, Linux is goed, al vind ik dat er te veel grafische desktops voor zijn (wat ook goed kan zijn)

Maar kwa user interface vind ik de een nu niet vele malen beter dan de ander. Hoeveel bling men ook toevoegd.

Wat ik wel vind is dat voor 90% van de mensen die alleen Word doen, e-mailen, internetten, muziek luisteren en filmpjes kijken, kun je net zo goed Linux draaien. Is goedkoper en minder kans op virussen (vooralsnog)

Wil je specifieke apps draaien dan hangt het van het platform af.

Wil je een domein gebruiken vind ik toch windows server AD bijvoorbeeld makkelijker te configureren dan Linux.

Een firewall is in Linux wat lastiger, maar daarintegen wel weer beter te configureren.

Leuk bedacht en het volgende is de realiteit.:

De eerste benchmark gaat alleen over office en nog in een bepaalde benchmark ook. Dat wil niet zeggen dat office in de gewone dagelijkse toepassing nl. wat tikwerk in Word en een klein of misschien wel groot tabelletje in Excel ook zoveel sneller is. En zelfs als dat wel zo is dan is bij het gewone dagelijkse gebruik dat verschil in tijd zo klein dat het niet merkbaar is. Lees het verschil tussen 0.25 en 0.5 seconden voor een save actie bijvoorbeeld.

Verder is het zo dat de tweede benchmark bijna een jaar oud is en heel veel te maken heeft met drivers voor de diverse videokaarten. Enorm achterhaald inmiddels!

[mijn rant]Mijns inziens is iemand met verstand, die afgaat op achterhaalde info, die zegt dat mensen die wel geinformeerd zijn niet toerekeningsvatbaar zijn, zelf niet toerekeningsvatbaar{/mijn rant}

edit: Natuurlijk is er ook behoorlijk wat winst geboekt met verschillende hotfixes maar de bult van de winst in games is geboekt door GPU drivers. En dat is toch echt gedaan door NVidia en ATI/AMD

Ik kan hier aan toevoegen dat ik ook nog wel eens XP boot, om te bekijken of ik niet gek geworden ben als een of andere nerd weer een rant heeft over het zogenaamd veel betere of snellere XP en wat dan meteen opvalt is dat op XP64 met alle fixes, met dezelfde virusscanner, ook MS Defender etc etc etc. de performance t.o.v. Vista x64 gewoon achterblijft. Vista is sneller als er een aantal dingen tegelijk lopen. In Vista kan ik met minder/geen verlies van FPS gamen terwijl ik Mediaplayer mijn eigen muziek laat afspelen en ook nog eens met Newsleecher en Azureus op volle snelheid aan het downloaden ben. In XP64 en ook in XP kan ik dat wel shaken.
Het is echt wel zo dat een aantal games in Vista een paar FPS minder snel lopen, klopt, maar ja, 77 vs. 73 om een voorbeeld te noemen, vind ik geen probeem als ik weet wat er verder tegenover staat.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown]



Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat SP2 hier ook in zit en die is los ook 250MB.

Hm een Service Pack van bijna dezelfde grote als de installatie Windows XP zelf..

Lijkt mij dat er veel verbeteringen worden gemaakt.

Hopelijk pakken ze ook kleine dingen mee zoals vensters die op een bepaalde grote blijven hangen als je per ongeluk 1 keer anders afsluit dan dat je zou willen.

Zulk soort dingen heb ik echt een poep hekel aan!

[Reactie gewijzigd door Tok Tok]


SP's zijn cumulatief. Ik weet niet hoe groot SP2 is, maar 't spul uit SP2 zit ook in SP3..

Hm een Service Pack van bijna dezelfde grote als de installatie Windows XP zelf..
Zie het als een gewond persoon wat op een gegeven moment meer gewicht aan verband, pleisters en gips om z'n lijf heeft dan z'n eigen lichaamsgewicht...

Aangezien SP's updates naar het reeds uitgebrachte OS brengt en het dus voor het grootste deel updates aan reeds aanwezige bestanden betreft zou dat in jouw vergelijking betekenen dat het verband, de pleisters en het gips de plaats inneemt van de organen van die persoon.

Windows XP SP3 does not include Windows Internet Explorer 7
:(

Ik dacht dat IE7 'essentieel' was in MS/Windows Update?

dat is om bedrijven de mogelijkheid te geven om sp3 te gebruiken indien ze IE7 niet kunnen gebruiken
er zijn nog steeds redelijk wat software die crasht in combinatie met IE7

Wees blij, anders wordt je weer verplicht met die meuk opgezadeld!

Je moet nu al oppassen dat je het niet per ongeluk meeinstalleerd met de automatische updates...


Uiteraard, wellicht zullen er zelfs meerdere RC's nog volgen, alvorens de final uitkomt.
Dat is met veel software het geval, maar het hoeft natuurlijk niet.

Ze hebben nu gewoon de beta zo' n beetje rond, zie dit maar als de verlenging, waarbij ze het onder een grotere groep gebruikers, willen distribueren, om vervolgens met de feedback die ze daarvan krijgen, betere releases te maken.

Meest opvallende is de versoepeling van het licentiebeleid van XP . Tijdens de installatie is de gebruiker niet meer verplicht tot het invoeren van de activatiesleutel. Het serienummer wordt wel na enige tijd gevraagd
Dit is in XP SP2c ookal zo?

Ja, echter is SP2C alleen voor XP Professional. SP3 is ook voor home en mce2005.


Er is dan alleen nog maar een Engels, Duitse en Japanse versie beschikbaar
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Gouden Steeksleutel: beste geheugenfabrikant 08:08
Volgende in Pro: Ook Microsoft-oprichter biedt op 700MHz-spectrum 16:49
Vorige in Life: MTV en producent Bruckheimer richten ontwikkelstudio op 16:13
Vorige: Microsoft ontwikkelt workaround voor falende IE-update 15:45

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: