Channels
Powered by True

X48-chipset maakt teleurstellende eerste indruk

Door René Gerritsen, woensdag 28 november 2007 10:21, views: 24.154

Bit-tech heeft Intels X48-chipset besproken aan de hand van het Asus P5E3 Premium-moederbord. De X48 blijkt een dure chipset te zijn die duur geheugen vereist en amper beter overklokt dan de P35-chipset.

De X38, de voorloper van de X48, maakte de vele beloften volgens Bit-tech niet waar. Zo leverde deze chipset amper betere overklokmogelijkheden dan de P35-chipset en bovendien zette deze chipset slechte prestaties met ddr2 neer, al is dat geheugen momenteel stukken goedkoper dan ddr3-dimms. Verder biedt pci-e 2.0 op dit moment nog geen snelheidsvoordeel boven zijn voorganger en is het volgens de reviewer lastiger om een X38-bord stabiel te krijgen met ddr2-geheugen dan een P35-versie.

De X48-chipset heeft volgens Asus als enige voordeel ten opzichte van de X38 dat het geheugen overgeklokt kan worden tot snelheden van 2GHz of hoger. Gigabyte heeft om die reden al besloten om de X48 alleen in premium-modellen te gebruiken. Asus' P5E3 Premium-moederbord is gebaseerd op de Asus P5E3 Deluxe en is dus voorzien van een ingebouwde Linux-omgeving, een browser en Skype.

Asus P5E3 Premium met X48-chipset

De chipset van de Asus P5E3 Premium wordt gekoeld met heatpipes en heatsinks rond de processorsocket. Het bios biedt diverse overklokopties voor de processor, het geheugen en de chipset zelf. De geheugensnelheid van 1600MHz waarmee Intel de X48 aanprijst, wordt echter pas haalbaar als de fsb ook van 1333MHz naar 1600MHz verhoogd wordt. De '2000MHz OC'-optie die Asus heeft ingebouwd is voor de meeste gebruikers dan ook toekomstmuziek, zeker gezien de prijs van ddr3-geheugen dat dit soort snelheden aankan. De maximale spanning die in het bios in te stellen is, wordt door middel van dipswitches geregeld.

Het nog niet officieel uitgebrachte Asus-moederbord werd uitgerust met een Intel Core 2 Extreme QX9770, die een fsb van 1600MHz aankan, en die begin volgend jaar op de markt komt. Naast de X48-chipset werd ook de X38-voorganger getest. De X48 bleek in Everest bijna alle tests met een kleine marge te verliezen, wat mogelijk is toe te schrijven aan het wat verder doorontwikkelde X38-bios. De conclusie van de reviewer is dan ook dat de X48 meer lijkt op een speciaal geselecteerde X38 met een klein extraatje: alleen interessant voor de die-hard overklokker.

Volgende: Verizon staat nieuwe toepassingen op cdma-netwerk toe 14:50
Volgende in Life: Lenovo opent Poolse fabriek 10:49
Vorige in Pro: Webroot neemt Email Systems over 09:41
Vorige: Dell introduceert workstations met Penryn-cpu 08:41

Reacties

«  1  2  »

Pay more, get less. Voorlopig nog even met een grote boog om heen lopen...

we krijgen wel meer, alleen van die nutteloze features zoals een bios-browser, os en skype applicatie ;)
verder uiteraard nog andere dingen die afhankelijk zijn van de gebruiker zoals RAID controllers, firewire, floppy, (crappy) wireless adapter, parallele en seriele poorten, pc speaker, auto-overclock functies en ga zo maar door...

zelfs de lite versie van de P35 vond ik nog te veel features hebben die je vaak niet gebruikt... Wanneer ik Firewire of een raid controller wil hebben dan koop ik die zelf wel...
Geef mij maar gewoon een kaal bordje met een goeie performance...

Niet helemaal mee eens, de prijs wordt vooral bepaald door de chipset. Veel van die extra's zoals Firewire en Raid zijn ook op de goedkopere bordjes te vinden.

Jammer vind ik dat er weinig vergelijkingen zijn te vinden tussen de verschillende chipsets. Intel heeft een flink aantal chipsets, maar vooral van de goedkopere (G31, G35, X35) kan ik weinig reviews vinden. Waarom zou ik bijv. geen mobo met een G31 chipset moeten kopen voor een E6750? Deze is veel goedkoper, levert waarschijnlijk dezelfde performance, kost de helft en je krijgt er nog 'gratis' grafix bij ...

Dat komt omdat ergens het geld vandaan komt om een site draaiende te houden......... O-) Het zijn geen heiligen!

In theorie krijgen sites geen geld voor reviews. Echter, het is voor sites veel interessanter (pats factor) om een highend bord te testen dan een goedkope chipset. Daarnaast is het voor bedrijven leuker om hun topmodellen te laten testen dan een bord wat welliswaar goedkoop is maar ook minder presteert. Dan krijg je toch gauw reviews in de trant van: "We missen een hoop gadgets, maar voor mensen met weinig geld is het een leuke optie." Daar win je natuurlijk geen klanten mee ;)

Ik ben het eens dat de pats factor ook een rol speelt, maar tweakers zoeken toch ook de beste prijs/kwaliteit verhouding? Door overclocking maar ook het vinden van een mobo dat dezelfde performance biedt voor de helft van het geld :*)

Jij zou eens moeten kijken naar het merk ASRock. Het is een dochterbedrijf van Asus maar dan voor de budgetmarkt. Ikzelf heb goeie ervaringen met de bordjes van ASRock.

[Reactie gewijzigd door babyxl]


Ik heb liever geen 'overgeclockte' chipset en veel van die Asrock borden gebruiken volgens mij vaak een 9xx chipset, en die kan toch geen 1333 bus aan?
Intel biedt ook goedkope chipsets/boards zoals de G31/G33, maar een goede vergelijking met andere chipsets zoals de P35 kan ik niet echt vinden. Van chipsets van andere merken (nVidia/Ati) heb ik wel altijd het idee dat ze iets minder presteren en de leukere daarvan zijn toch ook wel weer prijzig.

Ik zoek overiges wel een mATX bord en zaken als SLI interesseren me niet, goede performance en netwerk wel.

@DavidAxe
Asrock beidt net zoals de meeste mobo-fabrikanten een heel scala aan chipsets aan: aan jouw de keuze ;)
Ik ben het er mee eens dat Asrock prima budgetmateriaal maakt: maar het is budgetmateriaal. Niet allen hoef je geen kabletje teveel te verwachten, ook zijn er minder bios-updates en is de ondersteuning miniem.
Een enkele keer hebben ze "flaterborden" op de markt gezet, maar imho heeft elke fabrikant dat wel eens gedaan (wellicht de budgetfabrikanten een keer meer :D ) Maar een tweaker kijkt niet alleen naar de prijs en wat nummertje, maar zoekt ook gerbuikerservaringen; ZEKER als hij overweegt zijn patsfactor te laten vallen voor een budgetproduct: dan meot je op zijn minst kunnen patsen met het feit dat het even goed is, alleen goedkoper :D

Het zijn leuke ontwikkelingen die ze uitvoeren, natuurlijk kan het ook een keen minder goed uitpakken dan gehoopt. Ik vind het niet slim om ze dan nu al in het nieuws te brengen. Laten ze eerst het beter door ontwikkelen voordat ze ons gaan lekker maken :)

Het lijkt erop dat we met de eerste stappen naar DDR3 hetzelfde gaan zien als in de GPU-wereld. ATI was vroeg met de stap naar GDDR4 op de HD2900 serie, maar de hoge prijs kan het voorlopig beperkte snelheidsverschil niet waarmaken.
Als je dan ook nog eens slecht presteert met DDR2, denk ik niet dat de X48 een upgrade waard is.

Wederom weer een leuke vergelijking net als die QX9650 die tegenover een AMD Athlon X2 6000+ werd gezet. :/

Een doorontwikkeld/gereleased bord tegenover een bord wat nog in beta-fase is zetten zorgt natuurlijk altijd voor extra minpunten.
Dat was al zo bij de eerste intel borden die met een BIOS update Core 2's ondersteunde, dat ging ook nog helemaal niet vlekkeloos.

Gelukkig komen sites als Anandtech enz. wel vaak later terug op hetzelfde product om te kijken wat de verbeteringen zijn, maar als dit dan niet in het nieuws word gebracht is dat toch een stukje kromme/slechte reclame. (Want veel mensen kijken meteen niet meer naar het product om nu, of kijken er gewoon per ongeluk overheen en missen de daadwerkelijke uitslag).

Echter was volgens mij al bekend dat de X48 het luxe broertje van de X38 zou gaan worden.

Een doorontwikkeld/gereleased bord tegenover een bord wat nog in beta-fase is zetten zorgt natuurlijk altijd voor extra minpunten.
Is dat niet logisch om te doen? Werd toch ook gedaan bij de nVidia 8800 GT ten opzichte van nVidia 8800 GTX? Lijkt mij niet zo vreemd om toch te gaan vergelijken?

Als Intel of Asus niet wil hebben dat deze publiciteit ontstaat, zorg dan dat je alle informatie binnenhoudt en geen proefmodel geven aan bijv. bit-tech.

Zou Intel over z'n eigen veters struikelen? Ze brengen de ene na de andere "snelle" processor uit maar vervolgens bieden ze geen chipset om de snelheid ook daadwerkelijk te realiseren.

Dat lijkt op een zwak puntje in de Intel verdediging: Intel houdt het liefst de chipsets zo lang mogelijk voor zichzelf. Het aanbod van AMD chipsets is doorgaans ruimer IMO (meer Nvidia en VIA bordjes). Waardoor je altijd wel een goede chipset tussen 1 van de aanbieders zit.

oei, al dat koper voorspelt niet veel goeds
ik denk ook dat intel die chippies eens wat zuiniger moet gaan maken
ook zie je dat de toekomstige intel cpuus genoeg energie gaan vragen zodra ze boven de 3 ghz gaan klokken, niet voor niks al dat koper rondom de socket lijkt mij
met de 9 watt van de 790fx heeft amd daar wel een streepje voor
nu de prestaties nog hehe

Daarom zijn dit ook chipsets voor overclockers, je kunt ook een via epia kopen die zijn zuinig.

Altijd dat gezeur over verbruik het heet toch niet voor niets high-end, daar gaan prestaties voor mij boven verbruik.

Je vergeet misschien wel dat hoog verbruik gepaard gaan met hoge temperatuur, wat nie bepaalt handig is voor overclocken....
AMD heeft met de 7x0 serie een chipset in huis waar Intel, nvidia en ja zelfs VIA nog veel van kunnen leren! Goede prestaties, zeeeer laag verbruik en zeer lage temperaturen = een overclockers droom!! :)
Nu nog goeie processors van AMD en het spider platform zou dan écht een topplatform zijn!

[Reactie gewijzigd door betaplayer]


Al dat koper is geen koper helaas maar alu en presteert ook nog eens voor geen ene meter. Je kan het er netzogoed gelijk afhalen. Je mosfets worden eerder geisoleerd dan gekoeld.

Ik heb nu ook voor het eerst zo'n Asus bord gekocht met dat soort onzin erop, nou voor mij nooit meer een Asus bord, wat een verkoopstunt zeg, en ze zijn ook nog eens relatief duur.

En ehh AI "Lifestyle" OMG, ik ga toch over mijn nek van zo'n term hoor. Weg met die southbridge koeler. Gewoon een bord kopen zonder die onzin en twee fatsoenlijke koperen NB/SB koelers monteren. Vele malen beter.

Ik vind het een beetje irritant om gelijk PCI-e 2.0 af te kraken. Als er nu nog geen graka gebruik van maakt is hun fout niet. En verder is dit allemaal nog in het begin, en vind het wel goed dat ze gelijk zulke prestaties neer zetten, slechter zou het allemaal niet veel worden.

PCI-e 2.0 wordt in het artikel niet afgekraakt. Het is gewoon de simpele waarheid dat het nog een hele tijd duurt voor die bandbreedte echt gebruikt gaat worden. De bottleneck ligt op dit moment gewoon nog op andere punten. Dit wil niet zeggen dat het geen vooruitgang is, want uiteindelijk zal het zeker gebruikt worden. Het is alleen niet de drukte waard die er rond gemaakt wordt, want je gaat het nooit effectief merken als gamer. :)

De maximale spanning die in het bios in te stellen is, wordt door middel van dipswitches geregeld.
Dit is wel heel erg oldschool, mijn oude P2 heb ik nog met deze swiches over moeten kkokken. Van een recent (en duur) moederbord mag je toch wel verwachten dat je het hele overklokken vanuit de bios kan doen, en niet met een paar schakelaars op het moederbord zelf..

Dat staat er ook niet. De cap die de bios aanhoudt kun je instellen, er staat nergens dat je de spanning in de bios niet aan kunt passen, maar dat je niet hoger kunt gaan dan wat je met dipswitches ingesteld hebt. Als je die dipswitches dus zo hoog mogelijk zet, heeft je bios geen enkele beperking meer :)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Verizon staat nieuwe toepassingen op cdma-netwerk toe 14:50
Volgende in Life: Lenovo opent Poolse fabriek 10:49
Vorige in Pro: Webroot neemt Email Systems over 09:41
Vorige: Dell introduceert workstations met Penryn-cpu 08:41

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: