Hoofdcategorieën

Eizo komt met 30" duallink lcd-scherm

Door Dimitri Reijerman, donderdag 18 oktober 2007 09:50, views: 22.628

Eizo introduceert een nieuw 30" lcd-scherm met de wqxga-resolutie van 2560 x 1600 beeldpunten. De FlexScan SX3031W wordt aangestuurd via een duallink dvi-d-interface.

Met de dubbele dvi-aansluiting is het mogelijk om twee verschillende besturingssystemen of videobronnen tegelijkertijd op het scherm te vertonen, elk in portrait-modus met een resolutie van 1200x1600 beeldpunten.

De breedbeeldmonitor kan 97 procent van Adobes rgb-kleurruimte weergeven, beschikt over een 900:1 contrastwaarde en een helderheid van 260 cd/m². De inkijkhoek is 178 graden groot, terwijl de refreshrate 6ms bedraagt. Het scherm biedt verder een usb 2.0-hub voor het aansluiten van randapparatuur. Volgens Eizo zal de Flexscan SX3031W vanaf 18 december te koop zijn. De prijs zal rond de 1800 euro liggen.

Eizo FlexScan SX3031W

Volgende 10:30
Vorige 09:15

Reacties

«  1  2  3  »

Dual Link is iets anders dan 2 DVI aansluitingen hoor.

Dat klopt, maar voor deze hoge resolutie is een duallink DVI aansluiting nodig indien de monitor is aangesloten als primair of secundair beeldscherm.

De dubbele DVI aansluiting kan ervoor gebruikt worden om deze monitor aan te sluiten als primaire EN secundaire monitor...of 2 pc's tegelijk aan te sluiten (op een lagere resolutie uiteraard).

[Reactie gewijzigd door FrenzyFreak]


eh... Wat is er anders aan dan? Deze heeft toch ook 2 DVI aansluitingen, er zit alleen geen schermrandje tussen de 2 vlakken.

Wel een uberscherm trouwens, kleur gamot ziet er ook interessant uit, evenals een 12bit lookup en een 6ms response voor zo een groot scherm.

Dual Link DVI betekent niet dat het 2 aansluitingen zijn. Maar het type DVI connector.. De Dual Link is nodig om tot hogere resoluties te komen als ik mij goed herinner.
Check dit plaatje voor de verschillende type DVI connectors.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer]


Dual Link DVI betekent niet dat het 2 aansluitingen zijn. Maar het type DVI connector..
Inderdaad, 2 DVI aansluitingen is iets heel anders. Je zou wel kunnen spreken van 2 dual-link DVI poorten.

De verwarring is ook een beetje ontstaan doordat 1 dual-link aansluiting aan de output kant wel gesplitst kan worden in 2 single-link outputs. Daar komt dus een beetje de absurde redenatie vandaan dat je andersom 1 2550x1600 scherm zou kunnen (moeten) aansturen met 2 afzonderlijke DVI poorten.

Het -zou- theoretisch mogelijk kunnen zijn dat een scherm op een dual-link DVI input twee afzonderlijke single-link inputs kan ontvangen (d.m.v. een verloop kabeltje). Het is echter niet een standaard kenmerk van DVI en zou een expliciete feature zijn.

Dat klopt, ik heb zelf ook een Duallink DVI 30" Cinema Display en ik zie geen mogelijkheid om 2 bronnen aan te sluiten op dit scherm. Het staat niet in de handleiding en ik heb er nog nooit van gehoord. Het komt iig niet door de 'Duallink DVI-D interface' dat dit scherm meerdere bronnen ondersteund. Hij zal wel een Duallink DVI aansluiting EN/OF 2 maal een "normale" DVI aansluiting hebben..

Als je de specs van deze monitor bekijkt zul je zien dat hij de beschikking heeft over twee dvi-ingangen, waarvan er één duallink dvi ondersteunt voor een maximum resolutie van 2560 x 1600.
Dual DVI-D inputs (digital) are included for connecting to two PCs. One input supports dual link for displaying resolutions up to the monitor’s maximum of 2560 × 1600, and the other input is single link for resolutions up to 1920 × 1200. The single link input supports high bandwidth digital content protection (HDCP) for viewing of content from HDCP-equipped devices.


Ik had toen ik de prijs zag juist direct het gevoel dat Eizo hiermee een concurerende prijs neerzet. Vergelijk deze prijs maar eens met overige 30" monitoren van bijvoorbeeld Dell of Apple. Toegegeven, vooral de Dell is elders goedkoper te krijgen, als je hem niet bij Dell zelf koopt, maar je moet ook niet verwachten dat een topmerk als Eizo een 30" voor onder de ¤1500 de deur uit doet.
Ik ben dan ook erg benieuwd in hoeverre deze monitor beter presteerd dan de Dells en Apples (want daar ga ik van uit: dat ie beter is). Deze laatse 2 gebruiken S-IPS panelen, ik vraag me af of deze Eizo dat ook doet, of dat ze een een VA-varient (P of M) in gestopt hebben.

....
Toegegeven, vooral de Dell is elders goedkoper te krijgen, als je hem niet bij Dell zelf koopt,.....
Dell is, voor zover ik weet, alleen bij Dell te verkrijgen.
Maar, je hebt gelijk als je een Dell aanschaft via marktplaats. ;)

Met de dubbele dvi-aansluiting is het mogelijk om twee verschillende besturingssystemen of videobronnen tegelijkertijd op het scherm te vertonen, elk in portrait-modus met een resolutie van 1200x1600 beeldpunten.


is het dan ook mogelijk om een "dual" screen in een te draaien

vast wel, maar waarom zou je dat willen op 1 scherm? :P

Omdat niet iedereen een grafische kaart heeft met dual-link DVI support ;)
Zo kun je met 2 DVI aansluitingen hetzelfde resultaat krijgen (denk ik?)

vast wel, maar waarom zou je dat willen op 1 scherm? :P
Omdat veel besturingssystemen een functie hebben om een window the maximizen naar 1 screen in een multi-screen opstelling. Als je een dergelijk groot scherm direct aanstuurt (als 1 grote desktop), dan heb je geen 'virtuele' grid binnen dat scherm, waar je windows op kunt 'snappen'.

Natuurlijk is zoiets alleen een tijdelijke workaround voordat er software komt die 1 fysiek scherm kan opdelen in afzonderelijke compartimenten. Als ik me niet vergis heb je zelfs al zoiets voor Windows, maar klaarblijkelijk functioneert dat toch nog niet 100% perfect.

De situatie dat mensen met alleen 2 single-link outputs nu ook dit scherm kunnen gebruiken is misschien een bonus, maar lijkt me niet echt doorslaggevend. Verreweg de meeste grafische kaarten van nu hebben toch wel tenminste 1 dual-link output?

Even met betrekking tot je grid verhaal.

daar zijn echt veel programma's voor.

Acer levert het standaard mar hier is bijvoorbeeld een link naar een freeware programma:

http://www.donationcoders.com/jgpaiva/gridmove.html

daar zijn echt veel programma's voor.
Klopt, maar werken die echt stabiel? Werkt het ook met Vista? Werkt het ook met Mac OS X, met Linux (verschillende desktops, of zelfs verschillende X-servers), met Solaris, etc?

Totdat zo'n grid functie een standaard onderdeel van je OS is, zal er altijd wel een markt zijn voor een feature die een grid via de standaard OS multi-screens doet.

Ja, dat is het het idee van dual-link, een hogere resolutie op 1 scherm door 2 "desktops" op 1 scherm te zetten. Je kunt dan natuurlijk als 1 groot scherm werken of als "split screen" zoals hierboven.

"twee verschillende besturingssystemen of videobronnen tegelijkertijd "

de 2 video bronnen komen dan van 1 PC...

Volgens de specs is er alleen DVD-D input mogelijk, wel jammer dat er geen VGA of analoog video, RGB of Composiet op kan...

[Reactie gewijzigd door mjl]


Is twee schermen op een enkele dual link poort dan ook niet mogelijk?

kan je hem 90 graden kantelen?

Vast wel, desnoods met een wallmount ipv de standaard voet. De rotatie van het scherm kun je toch vanuit de software doen, dus dan maakt het niet zoveel uit.

2 schermen van 1 computer op dat ding weergeven, heeft toch geen enkel nut?

Wat bijvoorbeeld handig is is dat je dan in allebei de "schermen" een window kan maximaliseren. Dan hoef je ze niet te "tilen" wat in windows nogal onhandig is.

* mediabeast selecteerd met Ctrl in de taakbalk twee vensters, rechtermuisknop, naast elkaar en dan heb je eht voor elkaar.

omg, hulde!! :D

Toch is het bij een multi screen makkelijker hoor, gewoon je window voor het grootste gedeelte naar een ander scherm slepen, dubbel clicken op je title bar, en hij staat max op dat scherm. De tile en cascade functie kent Windows al heel lang. Hoewel ik Windows toen amper gebruikte zat het dacht ik al in Windows 3.0.

Tile zat in windows 1.0. Apple had toen een patent op overlappende vensters, waardoor windows niet anders kon dan tilen :)

das idd een leuke tip!!

Dan doe je toch 2 schermen van verschillende computers?

anders doe je toch 1 (volledig)scherm van 1 computer via 1 dual link aansluiting :)

In de medische wereld heeft dit zeker nut, en helemaal in de operatiekamer wanneer je een bijv breuk wilt fixeren met chirurgisch metalen plaatjes. Ik denk dan aan twee foto's tegelijk op één scherm laten afbeelden of aan de ene kant een rontgenfoto en aan de andere kant een CT afbeelding.

Hmmm ik ben toch niet echt blij van de beweerde waarden "een 900:1 contrastwaarde en een helderheid van 260 cd/m²".

Dit scherm kan 97% van het rgb kleurenspectrum van Adobe weergeven. Ik veronderstel dat de meeste andere monitors (bijvoorbeeld de 30 inchers van Apple en Dell) dit niet kunnen?

Toevallig is mijn 2407 gisteren omgeruild voor de 2407wfp-hc door een defect knopje. Wat opzoekwerk gedaan en de 2407wfp-hc komt uit op 92% kleurechtheid t.o.v. 75% van de vorige revisies. Hoe het met de 30" zit weet ik niet.

In principe heb je gelijk, maar de Dell komt met 92 % wel behoorlijk dicht in de buurt. In een review op BeHardware eerder dit jaar werd de Dell tegenover de nieuwe Samsung 30" gezet, en de conclusie was dat de veel bredere colorgamut van de Dell in de praktijk weinig verschil maakte aangezien deze ook bij de Samsung breed genoeg was om een voor het menselijk oog uitstekende kleurreproductie te geven. Zelfs voor de meeste imageprofessionals zou die goed genoeg zijn. Ik denk dat dat hier dus ongeveer hetzelfde zal zijn.

Waar het wel mooi zou zijn dat dit scherm beter presteert is in de uniformiteit van de kleurreproductie over het beeldoppervlak. Dat is voor grote schermen als dit namelijk erg lastig, en in bovenstaande test bij beide schermen verre van ideaal. Daar was tot nu toe zeker nog ruimte voor (zichtbare) verbetering, en wat dat betreft heeft Eizo wel een naam hoog te houden. Overigens heel nette specificaties, en zeker een mooie concurrent voor Dell en Samsung (wat betreft een aantal toepassingen niet voor Apple ben ik bang, aangezien die schermen een responsetime van maarliefst 16 ms hebben).

edit: Ik zie nu net dat het scherm volgens mij controls op het scherm zelf mist, net als de Samsung en de Dell. Eerder dit jaar heb ik de Dell 30" gekocht en ik ben er erg tevreden over, maar het moeten instellen van brightness etc. via de videodriver vind ik toch een minder gelukkige keuze. Destemeer aangezien sommige programmas deze instellingen volgens mij omzeilen; wanneer ik bijvoorbeeld een spel fullscreen draai is de eerder gedane calibratie weg. Van de Eizo website word ik niet echt veel wijzer, maar als ook zij hiervoor gekozen hebben is dat wel een gemiste kans.

[Reactie gewijzigd door Xploit]


Voor een developer is dit wel briljant. Kun je direct op twee platformen testen enzo. Heel mooi.

[Reactie gewijzigd door pilo2710]


Want dat kon niet met twee beeldschermen naast elkaar? Ook delen ze geen toetsenbord of muis etc.

Fishbeast :"2 schermen van 1 computer op dat ding weergeven, heeft toch geen enkel nut?"

Dit heeft zeker wel nut.
Mensen in de grafische industrie maken veel gebruik van dit soort schermen.
Denk dan aan luitjes die tekeningen maken of zelfs gamedesign.
Zo'n sherm is voor hun een uitkomst.

Voor ons als gebruikers is het misschien leuk om te hebben maar verder inderdaad niet erg handig.
Het scherm is simpel weg te geavanceerd voor thuisgebruik.

En waarvoor willen die luitjes in de grafische industrie dan perse 2 beelden van 1 pc splitscreen op 1 pc? De enige reden zou kunnen zijn dat ze een screen full screen video of fullscreen opengl/directX, maar dan zit je met het probleem dat portrait mode niet gewenst of mogelijk is, oftewel dan kies je voor 2 schermen en niet voor deze oplossing. dit lijkt me toch echt bedoeld voor 2 verschillende inputbronnen (2 pc's) op 1 scherm.

@hieronder...weten die mensen niet dat je op 1 scherm (zeker zo'n groot scherm) ook makkelijk 2 vensters tegelijk kan tonen, daar heb je echt geen 2 inputs voor nodig.

[Reactie gewijzigd door chrisO]


Bijvoorbeeld DTP: Een scherm om de te bewerken pagina te laten zien, en een ander om je bewerkingsprogramma (en browser en email etc) te tonen.

Het meeste grafische werk is nog steeds 2D :)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:30
Vorige 09:15
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: