Channels
Powered by True

HP Blackbird 002-gamesysteem getest

Door Hielko van der Hoorn, vrijdag 14 september 2007 08:25
Bron: AnandTech, views: 23.566

AnandTech heeft een review gepubliceerd over het Blackbird 002-gamesysteem. Het systeem werd vorige week officieel geïntroduceerd door HP en is het resultaat van de overname van gamecomputerfabrikant VoodooPC door HP een jaar geleden.

De Blackbird 002 kan geleverd worden in verschillende configuraties met een prijskaartje tussen de 2500 dollar en de 7100 dollar. De versie die AnandTech onder handen heeft genomen kost 6500 dollar, en wordt onder andere geleverd met een 3GHz Core 2 Extreme-processor die overgeklokt is naar 3,67GHz en uitgerust is met waterkoeling. Verder herbergt het systeem twee Radeon HD 2900 XT-videokaarten met 1GB geheugen in een CrossFire-opstelling en een Asus Striker Extreme-moederbord dat gebaseerd is op de nVidia nForce 680i SLI-chipset. Om het geheel af te maken is een blu-ray/hd-dvd-combodrive en een 1100W-voeding aanwezig.

Uit de benchmarks komt naar voren dat het systeem – zoals verwacht mag worden – uitstekend presteert, hoewel een versie met twee GeForce 8800 GTX-videokaarten waarschijnlijk nog sneller is. AnandTech is erg onder de indruk van de pc en hoopt dat elementen van het gewaagde design in de toekomst ook hun weg zullen vinden naar de goedkopere HP-computers. Er zijn echter wel een aantal negatieve punten aan te wijzen. Het systeem leek tijdens het testen niet 100 procent stabiel te zijn, wat waarschijnlijk te wijten is aan de ver overgeklokte processor. Ook de hoeveelheid geheugen van ‘slechts’ 2GB wordt als minpunt aangemerkt, evenals de hoge prijs.

HP Blackbird 002-gamesysteem

Volgende: Microsoft verkoopt Office Ultimate aan studenten voor 60 dollar 14:40
Volgende in Life: Google sponsort wedstrijd eerste private maanlanding 08:40
Vorige: Microsoft combineert notebookmuis met 1GB flashgeheugen 22:26

Reacties

«  1  2  3  »

Daar moet je aardig wat geld over de toonbank voor gooien. Het design vind ik persoonlijk prachtig! En 1100W voeding, dat is nog wel wat.

Mee eens dat het een prachtige kast is heel stijlvol naar mijn idee.

Vraag me alleen af wat ze met die 1100 watt voeding willen. Als ik het goed heb kan een pc ook wel af met een voeding van 500 watt (misschien extreme en dit vind ik nog niet eens zo extreem) met een 700 watt.

Maja misschien zijn hun niet zoals lenovo energie bewust ingesteld en heeft deze voeding een rendement van <70% (vooral als je er vanuit gaat dat ie nooit bij zijn maximale vermogen komt (en de beste rendementen liggen vaak bij voedings als ze rond de 80 a 90% van hun maximale vermogen liggen (naar mijn ervaring)).

Met een 500 watt voeding ligt die pc onderuit zodra je de eerste 3d applicatie opstart. Een enkele 2900XT verbruikt al tussen de 200 en 250watt in 3d mode en ook een overklokte processor gebruikt meestal het tot het dubbele van normaal.

tussen de 120 en 150 watt
dan nog is 500 wat krap maar 600 is genoeg

Rayzman heeft gelijk, in een PC als deze heb je wel wat nodig

Je hebt sowieso de processor overgeklokt, dus dan is het gebruik ruim gestegen + 125W
2 videokaarten a 250 watt
een paar harde schijven
de waterkoeling installatie
blueray/hd-dvd drive
moederbord en geheugen
plus je moet nog een veilige marge berekenen voor de voeding.
totaal zul je zeker 700Watt nodig hebben, maar een voeding die altijd op zijn max loopt in 3D is ook niet aan te raden.

Die processor heb je gelijk in, daar moet ook meer voltage doorheen.

Wat betreft die HD2900XT heb je geen gelijk. Een Crossfire-opstelling doet 340W, dus 170W per kaart. You are way overdoing it...

"Die processor heb je gelijk in, daar moet ook meer voltage doorheen."

Je bedoelt: daar moet meer stroom doorheen. Als je het voltage opschoeft zal hij toch echt overlijden.

Vraagje als jij overclocked verhoog je nooit de vcore? Dat is toch wel het voltage?

En ja bij overclocken gaat er ook meer stroom doorheen want bij 3Ghz gaan er 3 miljard pulsen per seconde rond en bij 3,67 word dat 3,67 pulsjes per seconde.

3,67 miljard pulsjes ja ;) :P

ik vind het een erg leuk design, maar als ik die specs hoor.......sorry, maar dan kan ik zo'n systeem in elkaar zetten voor bijna de helft, ik bedoel, 6500 voor dat systeem?? Krijg ik hetzelfde idee als wanneer ik Nike schoenen zou kopen, 40% van de prijs is alleen maar de merknaam.

yup en bijbehorende service en expertise...
kijk dat je zelf zon ding in mekaar kunt zetten (en dan nooit hel;emaal hetzelfde he, die kast zul je niet kunnen bemachtigen) dan nog heb je alleen garantie op de afzonderlijke componenten, geen ophaal/vervang service enz...
ikzelf heb daar ook weinig aan maar menige "gewone" gebruikers (en zeker bedrijven ook al gaat het hier niet op) wel...
een pc dat door een groter erkend bedrijf wordt verkocht is meer waard dan de prijs van de afzonderlijke onderdelen bij elkaar !

Je kan hem bij enkele internet hardware shops gewoon je hardware laten assembleren, hier kan je nog ook 3 jaar garantie bij kopen dat al voor zo'n 100 euro.
Dat is natuurlijk een stuk goedkoper en je hoeft hem zelf niet te bouwen.
Ook heb je dan een vrije keus wat voor kast je erbij wil en wat voor moederbord / proc.. etc.

Mooie kast maar als je niet de lotto heb gewonnen kan je voor ongeveer de helft een soortgelijke configuratie maken. Erg jammer dat OEM fabrikanten hun gamers kasten altijd zo overpricen. :(

Dit is misschien ook de reden dat vele casual gamers met toch een behoorlijk aardig buget voor consoles gaan, simpelweg omdat de PC's die hun aanspreken te duur zijn en aan zelf samenstellen wil velen niet aan beginnen.

[Reactie gewijzigd door SniperFox]


Zodra je hem overclocked kan je wel dag zeg tegen de garantie ;)

Ik kon bij alternate een vergelijkbaar systeem voor bijna 4500 euro bij elkaar zoeken, en dat was dan nog zonder waterkoeling, dat is dan nog steeds 2k minder maar toch wel een stuk meer dan de 3250 die jij denkt uit te geven... Daar komt nog bij dat zij er toch wel een redelijke winst op moeten maken want de hoeveelheid mensen dat zo'n systeem zal bestellen toch niet al te groot zal zijn en daarom is de overhead per systeem een stuk groter dan bij hun mainstream meuk.

Begrijp me niet verkeerd ik zou het nooit kopen en als je het koopt verklaar ik je voor gek maar toch de prijs is erg hoog maar niet belachelijk hoog.

Dat het duur is, ongetwijfeld, maar wat als je dit zelf moet samenstellen?

Ga je dan ook richting die prijs? Hier zit waarschijnlijk een marge tussen - er van uitgaande dat je alle onderdelen kunt kopen, want de kast zal niet ws niet zo te koop zijn - maar of deze marge genoeg is om de minder tweakende koper te trekken zal moeten blijken.

Waarom orthos niet een nachtje laten lopen, weet je prima of hij stabiel is of niet.

Crossfire op een Striker Extreme, kan dat?
Wel slecht dat het systeem niet stabiel is, je geeft er een hoop geld aan uit.

Zie "gerelateerde artikelen" ;)

http://core.tweakers.net/nieuws/49261/Voodoo-krijgt-Crossfire-aan-de-gang-op-sli-mobo.html


Edit: en op pagina 3 van het artikel staat het ook netjes uitgelegd O-)

"...there appears to have been some behind the scenes work in order to enable peer-to-peer writes on the PCI-E bus. Why is that important? Well, ATI CrossFire requires peer-to-peer writes in order to function, and ATI has always maintained that support for this feature is the only thing preventing CrossFire from working on other chipsets..."

[Reactie gewijzigd door DnnSke]


Volgens mijn gaat crossfire ook niet werken op een asus striker extreme ... deze is toch alleen voor nvidia kaarten in SLI ??

Verder iets te duur!!! voor 5500 euro heb je een systeem waar je u tegen zegt..

Dr was laatst een nieuwsbericht dat VoodooPC het werkend had gekregen op een Nvidia chipset.


Yes! benieuwd of je dit voor elkaar krijgt voor die prijs!!

Intel Core 2 Extreme QX6850 775 @ 3 Ghz -- 875 ¤
Radeon 2900 xt 1GB -- 443 ¤ x2 886 ¤
Striker extreme 243 ¤
1100 watt voeding (cheapo van pricewatch) 207 ¤
HL-DT-ST BD-RE GGW-H10N (Blu dvd) 1000 ¤

Totaal zonder geheugen etc 3211 ¤

Voor een waterkoelingssetje kun je denk ik 2 á 300 ¤ rekenen en 2 GB geheugen (ik neem aa ndat je goed geheugen wil met dit systeem) ook een kleine 2 á 300 ¤

EDIT:
CM2X1024-8500C5D 177 ¤
Waterkoeling kan ik niet echt vinden (2 á 300 ¤)
HD: raptor 160 GB (zal wel 150 zijn) 177 ¤
ST3750640AS Seagate 750 GB 203 ¤

+857 ¤

Totaal ongeveer + kast en rest +/- 4500 ¤

Er zit dus wel degelijk verschil in de prijs die je betaald voor HP of een vergelijkbaar systeem dat je zelf samenstelt.

@ freaq, ik wil graag 10 van die systemen bestellen bij je voor 2000 ¤ :P
Maar, voor 2500 ¤ wil ik ze ook wel ;)

[Reactie gewijzigd door D2Freak]


Het waterkoelings setje is denk ik iets meer als 300 euri. Als ze tenminsten ook de 8800 waterkoelen.

Ook wordt dit systeem (als ik dit zo lees) oc'd door HP zelf, garantie op OC'ing is ook wel wat waard.

Wat ik jammer vind is dat merk-systemen vaak 'achter lopen', meeste componenten in dit systeem zijn al tijdje uit. Zelf heb ik een systeem gebouwd wat er redelijk veel op lijkt maar dat is al 2-3 maanden terug (de 8800 Ultra was toen net gereleased).

"Het waterkoelings setje is denk ik iets meer als 300 euri. Als ze tenminsten ook de 8800 waterkoelen. "

In dit systeem zitten twee 2900XT's, maargoed, het zal inderdaad wel een heleboel duiten kosten als ze alle videokaarten etc. ook allemaal watergekoelt willen. Ik vraag mij persoonlijk af wat voor radiator ze gebruiken daarvoor! Radiator voor een vrachtwagenmotor? :+

Wat ik jammer vind is dat merk-systemen vaak 'achter lopen', meeste componenten in dit systeem zijn al tijdje uit. Zelf heb ik een systeem gebouwd wat er redelijk veel op lijkt maar dat is al 2-3 maanden terug (de 8800 Ultra was toen net gereleased).
* mompelt iets over compatibiliteitstesten...

duur ding als je een beetje kan tweaken dan kan je beter zelf een maken ben je nog goedkoper uit ook. hoewel je dan niet die kast hebt. die kast is best wel nice

pim0377 :"Krijg ik hetzelfde idee als wanneer ik Nike schoenen zou kopen, 40% van de prijs is alleen maar de merknaam"

Ik denk dat ie daar wel een goed punt heeft.
Hp heeft nu echt alles bij machten om dit soort systemen te maken en treden dus een soort van nieuwe wereld in.
De naam van HP is altijd al goed geweest dus daar zullen ze best gebruik van gaan maken.

Zoals de meest van jullie aan aangaven, pc kun je zelf bouwen voor veel minder.

Des al niet te min, tis wel een heel stijlvol gebakje met goede prestaties.
Alleen beetje jammer van de processor :P

Misschien moet HP eens met de mensen van lenovo praten.
Kunnen ze een energie zuinige game pc ontwikkelen :)
En daar willen de mensen wel wat meer voor betalen denk ik :)

[Reactie gewijzigd door Weatherlight]


Zelfbouw zal ongetwijfeld goedkoper zijn.

Maar met dit soort dingen betaal je ook voor de naam, het design, de software (zal wel een Ultimate Vista op zitten?) en de arbeid. Je hoeft immers zelf niks te doen, alleen thuis te zijn als ie bezorgd wordt. En de rekening betalen :P
Daarbij zit er ook nog waterkoeling en een hd/bd brander in en die zijn ook nog vrij prijzig.

Ach, er is vast een markt voor, net als die peperdure Alienware systemen. Zie het gewoon als een prefab sportwagen in plaats van het "tunen" van een Golf 2 ;)

Wat ik me afvraag, werkt een nVidia kaart sowieso niet beter op een nForce chipset dan een Ati kaart en omgekeerd?

En toen ik de kop las, hoopte ik stiekum dat HP 'out of the blue' met een concurrent voor de PS3, Wii en Xbox op de markt was gekomen. Maar niet dus :(

En waarom blijft het niet mogelijk om een soort ingebouwde xbox o.i.d. in je pc te hebben. Of gewoon zoveel ram en videogeheugen dat het spel direct van een BD of HDDVD gelezen kan worden?
Altijd maar dat geiinstalleer *zucht*

Uit de benchmarks komt naar voren dat het systeem – zoals verwacht mag worden – uitstekend presteert...
Uiteraard :P

Je mag het inderdaad verwachten, maar als het systeem niet eens stabiel is, dan vind ik niet dat die goed presteert... :/

* Bl@ckbird had die smile er niet voor niets neer gezet.
Laat maar.. Het is nog vrijdagochtend :)

At the schrijver: als hij zich echt verdiept had in de materie had hij geweten dat the common sense is dat een 8800GTX-SLi opstelling het aflegt tegen een HD2900XT-Crossfiresetje.

Crossfire schaalt over het algemeen iets beter (afgezien van de vele games die geen profiel hebben en dus nul komma nul winst of zelfs prestatieverlies laten zien).

http://www23.tomshardware...;model2=804&chart=378

Ik kan me vergissen maar deze tabel zegt toch wat ander over hetgeen jij 'over het algemeen' noemt. Toegegeven moet worden dat het hier om de 512mb versie van de 2900 gaat maar dat verschil ga je pas echt merken bij hele hoge resoluties (vergelijk nl maar eens het verschil tussen de twee GTS-en).

[Reactie gewijzigd door KGB007]


haha :D leuk om je naam tegen te komen ? :p

Erg mooi, al ben ik wel benieuwd naar het geluidsniveau. Zal ook wel hoog zijn.

En als je het zelf maakt zal het natuurlijk goedkoper zijn, maar ik denk dat het nog tegenvalt hoeveel goedkoper. En voor dat prijsverschil krijg je garantie, merknaam, design, software (vast al vista etc.),

maarja, als je hier mee wilt computeren mag je ook wel een duur schermpje kopen, anders heeft het ook niet zoveel nut.

En waarom maar 2 gig geheugen :s? stop er 4 of 8 in!
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Microsoft verkoopt Office Ultimate aan studenten voor 60 dollar 14:40
Volgende in Life: Google sponsort wedstrijd eerste private maanlanding 08:40
Vorige: Microsoft combineert notebookmuis met 1GB flashgeheugen 22:26

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: