Hoofdcategorieën

Notebookschijven van 320GB op komst

Door Olaf van Miltenburg, woensdag 27 juni 2007 14:50
Bron: Xbitlabs, views: 14.465

Twee platterfabrikanten zijn deze week begonnen met de levering van 2,5"-modellen met een capaciteit van 160GB. Fabrikanten van harddisks kunnen ze gebruiken om notebookschijven van 320GB te bouwen.

Zowel Fuji Electric Group als Showa Denko, beide makers van pmr-platters, kondigden de levering aan van platters met een opslagcapaciteit van 334GB voor 3,5"-schijven en versies van 160GB voor 2,5"-harddisks. De 334GB-platters worden al gebruikt in Samsung's SpinPoint F1-harddisk. Volgens Samsung maakt het gebruik van slechts drie in plaats van vijf platters om tot 1TB te komen de schijf betrouwbaarder. Onduidelijk is nog naar welke notebookschijven de nieuwe platters hun weg gevonden hebben. Op de komende modellen kan 70GB meer opgeslagen worden dan op de grootste modellen die momenteel op de markt zijn, zoals de schijf die Western Digital in mei introduceerde. Overigens zullen er waarschijnlijk geen notebookschijven van de band rollen die daadwerkelijk over de volledige capaciteit van 320GB beschikken, aangezien fabrikanten de platters zelden op maximale capaciteit formatteren om een kleine hoeveelheid 'reserve'-ruimte over te houden.

Volgende 15:43
Vorige 12:50

Reacties

«  1  2  »

Dat betekend dus ook dat er een 5 platter 3,5" schijf mogelijk is van RUIM 1,5 TB :9~

[Reactie gewijzigd door EdDeNtEr]


5 * 334 GB is 1670 GB, dus 1,67 TB ;)


1670/1024 = 1,64TiB
1670/1000 = 1,67TB

kilo, mega, terra, ... zijn veelvouden van 1000 volgens de internationale gangbare standaarden. Wil je tellen per 1024 moet je gebruik maken van de binaire tegenhangers.

KiB, MiB, TiB (kibi, mebi, tibi, ... ofte kilo binair, mega binair, ...)

Als je gaat zeuren over dit soort details moet je het wel goed doen. Ze hebben het waarschijnlijk over 1.670.000.000.000 bytes, dat moet je dus viermaal door 1024 delen om op het aantal TiB uit te komen. En dan is het inderdaad iets meer dan 1,51TiB, EdDeNtEr had het dus helemaal goed.

Let op de spaties
Compu-term SI eenheden
2^10 = 1024 = 1 KiloByte = 1.02 Kilo Byte
2^20 = 1.048.576 = 1 MegaByte = 1.04 Mega Byte
2^30 = 1.073.741.824 = 1 GigaByte = 1.07 Giga Byte
2^40 = 1.099.511.627.776 = 1 Terrabyte = 1.09 Terra Byte
2^50 = 1.125.899.906.842.624 = 1 PetaByte = 1.12 Peta Byte

Amerikanen hebben zowiezo niks met het SI stelsel, en hebben de term KiloByte bedacht, maar als je er een spatie tussen zet is er niets aan de hand.

Dat met die spaties kende ik nog niet, en kan ik ook nergens terug vinden trouwens. Heb je misschien een referentie?
Sowieso moet het dan nog kilobyte zijn (kleine letters, het is geen eigennaam).

Afronden is ook een kunst...

't Is trouwens tera 1x1012
Terra ~ grond / aarde.

Dat is nog eens goed nieuws voor de notebook eigenaars :+ eindelijk een beetje fatsoenlijke opslagruimte mogelijk

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong]


en de prijs is?



dat bedoelen ze denk ik niet met reserve ruimte, als de hardeschijf merkt dat datablocken verslechteren dan worden deze verplaatst naar deze reserve ruimten.
Je denkt toch niet dat de fabrikanten die hier genoemd worden, de laptop makers bedoeld worden?


G = 1000 x 1000 x 1000 en niet 1024 x 1024 x 1024.. De harde schijf fabrikanten houde zich netjes aan de internationale SI afspraken het zijn de OS-en die het fout doen

1024x1024x1024 is de Gigibit (niet dat dat ooit gebruikt wordt) Toch herinner ik me dat WD een tijdje geleden was aangeklaagd wegens het gebruiken van GB waardoor er minder werd aangegeven door de PC. SI-technisch zou dus eigenlijk de BIOS-makers enzo moeten worden aangeklaagd?
Edit: Van mijn 400GB Samsung blijft met NTFS erop 391GB (=373GiB) over. Net als mensen die euros naar guldens omrekenen omdat het dan meer lijkt is ...

[Reactie gewijzigd door TeXiCiTy]


Uw 400GB schijf is ongeformateerd ook werkelijk 400GB groot, maar het bestandssysteem op zich neemt ook een hoop ruimte in beslag.

En de correcte term is niet gigibit, maar gibibit. Deze termen komen trouwens stilletjesaan meer en meer voor. Zeker na die rechtszaak tegen WD is men beginnen inzien dat men eindelijk de standaarden moest toepassen ipv vast te houden aan de historische waardes. Ik kom de termen zelf steeds meer en meer tegen, maar het word tijd dat MS eindelijk de termen aanpast in Windows aangezien een schijf wel degelijk 400GB bevat, maar het OS zelf in GiB telt.


en wat heeft dat met SI te maken?

Een byte is het kleinste adresseerbare gedeelte van een PC. In onze huidige x86 architectuur bedraagt dit 8 bits, maar er bestaan ook systemen waar een bye slechts 6 of 5 bits groot is.

@blokker
ik denk het niet

immers een byte is per definitie en woord opmaak gelijk aan 8 bits
BY TE
BY EIGHT

edit:
je hebt gelijk, wat ik hierboven zei is niet meer dan toeval volgens wikipedia althans

[Reactie gewijzigd door DLGandalf]


Mwoah, de decimale notatie die HD fabrikanten gebruiken is opzich gelijk aan wat het SI stelsel meldt. Als je daar mega naar kilo wil zetten dan krijg je 1000 kilo. Bij decimale notatie idem. Overigens meldt het SI stelsel immer nog niks over computerzaken dus dat 10 bit verhaaltje is leuk maar klopt niet.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/SI & http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Net wel...

een schijf van 200 GB is 200.000.000.000 bytes (zelfs nog iets groter, een kleine 50 MB (50.000.000 bytes)) en dus maar 186 Gibibytes (= 200 miljard / 1024 / 1024 / 1024 )...
OS-en die het fout doen
ken je dit?
df -h
geef dat in in je terminal in Linux en je krijgt netjes de binaire hoeveelheden

[Reactie gewijzigd door The Professor]


Ik zie liever 2 schijven in een raid opstelling van 2,5 inch om zo wat meer fexibiliteit mee te creeeren voor de eindgebruiker. 2 maal 3,5 inch word al wat lastig.

Haal jij platters en harddisks niet door elkaar? Ik heb nog nooit een harddisk gezien waarbij de platters intern gemirrored worden. Op zich wel een aardig idee maar liever gewoon twee aparte harde schijven in mirror.

Hij meldt alleen dat hij liever 2 schijven van 2,5" in RAID zet i.p.v. 2 schijven van 3,5". Hij denkt dat hij meer flexibiliteit heeft door de kleinere schijven. Ik vind er alleen weinig flexibiliteit aan omdat je werkelijk niets meer of minder kunt dan bij de 3,5" disks al mogelijk was. Het voordeel van 2,5" t.o.v. 3,5" is die ene inch minder: je zou meer hd's in een systeem kwijt kunnen of je kunt een kleiner systeem bouwen. Bij servers zie je dat al door het gebruik van 2,5" SAS schijven.

Het voordelen van 2,5 inch schijfjes zijn het compacte formaat, het lage energieverbruik en de bijna afwezige geluidsproductie. Ik wil ook nog eens een keer proberen hoe een array van heel veel kleine 7200 toeren notebookschijfjes presteert ten opzichte van een stapeltje Raptors. Het idee is namelijk best interessant. Met vijftien schijfjes zou je een energieverbruik van ongeveer 30W hebben en str's van meer dan 800MB/s kunnen halen.

2,5 inch schijfjes zijn, vooral met deze hoge opslagcapaciteiten, ook interessant voor mediacenters / htpc's van het de lage geluidsproductie en het lage energieverbruik. Je zou er twee in raid 1 kunnen gebruiken zodat de opnames veiliger wordt opgeslagen en het ruimtegebruik ook nog minder is dan bij een 3,5 inch schijf.

[Reactie gewijzigd door Femme]


10k en 15k rpm sas schijven zijn zeker niet te schuiven onder de noemer "bijna afwezige geluidsproductie". Nouja, de servers waarin ze zitten maken dan wel weer dermate veel herrie dat je de schijven daardoor niet meer hoort :) Dan nog maakt het niet uit, bij de 3,5" versies kun je de nodige zaken toepassen waardoor ook die geluidsarm te maken zijn.

Het maakt je nog steeds niet flexibeler dan bij 3,5" schijven. Je hebt alleen een paar voordelen zoals geluidsproductie (waar de nodige mits en maren aan vast kleven), wat lager energieverbruik en de afmetingen. Zoals ik al eerder zei kun je ook prima voor de 3,5" oplossingen vinden om de boel geluidsarm te maken. Het enige echte grote voordeel zijn de kleinere afmetingen waardoor je meer schijven in 1 behuizing kwijt kunt. Het lagere energieverbruik is denk ik niet van dermate grootte dat je het ook echt heel erg gaat merken. De schijven in een RAID setup zullen toch continu blijven draaien. In bijvoorbeeld een laptop wordt nog veel aan energiebesparing gehaald door de schijven bijv. uit te schakelen.

Het klinkt allemaal in ieder geval interessant genoeg om het eens te testen en te kijken wat zaken als geluid en energie doen naast de performance. Dus Femme, dat wordt een review schrijven :P

Ik gok dat het hier om 5400 RPM disks gaat ?

Ik zou ook wel eens grotere 7200 RPM notebook HD's willen :P


En met deze nieuwe dichtheid van de platters zouden ze 640GB in raid kunnen leveren. 2 keer 320GB (bij 2 platters per schijf)

[Reactie gewijzigd door punica]


Dat is dan zeker 2 * 2.5" HDDs in raid-0 setup? Dat is nog eens gokken met je data! Laptopschijven gaan al niet zo lang mee als desktop-hdds, en dan ook nog raid0..ik zou het maar niet doen.

aangezien fabrikanten de platters zelden op maximale capaciteit formatteren om een kleine hoeveelheid 'reserve'-ruimte over te houden.
Reserveruimte waarvoor? Foutcorrectie? Om beschadigde sectoren over te nemen zonder capaciteitsverlies? Iemand die weet waarvoor die ruimte gebruikt wordt?

Beschadigde sectoren e.d. inderdaad.

en wat is de snelheid dan? momenteel zijn er al 200GB 7200rpm schijven voor laptops, dus ik hoop dat deze modellen ook een aanzienlijke snelheid hebben:D

edit: 200GB ipv 250GB

[Reactie gewijzigd door kiang]


Goh, vraag me af waar jij die 250GB 7200rpm hd's vandaan haalt, want ik zie ze nergens... is nogal merkwaardig aangezien de 160GB 7200rpm zelfs nog (bijna) nergens leverbaar is...

Ik kon 160GB 7200RPM kiezen bij mijn Dell laptop.

idd, foutje: het was een 200GB 7200rpm: die kan je bij dell toch bestellen in een XPS M1330.

Worden deze HDD niet ontiegelijk zwaar? Ik bedoel ik heb genoeg laptops waarvan ik ze al niet meer in me tas wil hebben....

Ja dat denk ik wel, ik bedoel... je wilt niet weten wat 160 GB (nog eens extra!) aan magnetische lading weegt :+
En das natuurlijk wel een worst case, want 0 bitjes wegen niet zoveel als 1tjes (niet vergeten te voeren, dat kost met die grootte een hoop extra oud brood }> )

jajaja, nee dat bedoelde ik natuurlijk niet, maar mijn hardeschijf van 120GB woog al flink wat, als ik er 1 van 320GB in me laptop moet hebbe, nou...

Maarja we gaan het zien!

Ik denk niet dat er een verband is tussen het aantal bitjes dat op een platter kunnen en het gewicht van de harde schijf.
Als je vergelijkt met de 20 MB schijven heel vroeger zijn de schijven van nu toch vrij licht hoor :P
Met HDD's met meer capaciteit kan je juist gewicht besparen omdat je slechts 1 harddisk ipv 2 nodig hebt voor een bepaalde capaciteit.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:43
Vorige 12:50
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: