Hoofdcategorieën

Opera maakt Flash-loze browser

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 15 juni 2007 11:43
Bron: Infoworld, views: 24.916

Opera heeft bekendgemaakt dat het een browserversie gaat lanceren die native video-ondersteuning biedt, om zo de noodzaak voor een Flash-plugin te verminderen.

Tatsuki Tomita, senior vice president for consumer products van Opera Software, stelt dat het de bedoeling is dat tekst, video en javascript direct in de website gebruikt kunnen worden, zonder dat daarvoor plugins of bijkomende software geïnstalleerd moeten worden. De strategie zou vooral ingegeven zijn door de wens om de functionaliteit van mobiele browsers te verbeteren. De Flash-plugin legt volgens hem een te zware belasting op de beperkte processor- en geheugencapaciteit van dergelijke apparaten. Bovendien heeft het gebruik van plugins een negatieve invloed op de batterijgebruiksduur van een mobiel apparaat.

Als voorbeeld van mobiele apparaten die steeds meer mogelijkheden bieden, haalt Tomita de iPhone aan. Hij is ervan overtuigd dat deze trend zal doorzetten en dat een alternatief voor Flash - ook al dankzij de toenemende populariteit van opensourcesoftware - succes kan hebben. Eerder werd al een dergelijke stap gezet voor afbeeldingen en inmiddels is het scalable vector graphics-formaat gemeengoed op draagbare telefoons. Wanneer Opera zijn Flash-alternatief wil gaan presenteren, is nog niet duidelijk. Als de eigen oplossing niet overweg kan met de duizenden bestaande Flash-sites, is het bovendien nog maar de vraag of het bedrijf tegen de concurrentie zal kunnen opboksen.

Volgende 12:17
Vorige 11:06

Reacties

«  1  2  »

hij haalt de iPhone als voorbeeld aan. Ironisch genoeg is de iPhone een van de weinige mobiele apparaten waarop GEEN opera geinstalleerd kan worden

[Reactie gewijzigd door Boeboe]


Niet zo direct:
De iPhone zal ook Ajax-gebaseerde Web 2.0-programma's van andere fabrikanten ondersteunen via de Safari-engine. Apple zet hiermee de deur op een kier voor andere (niet door Apple ontwikkelde) programma's op de iPhone, zonder veel toegevingen te moeten doen aan de betrouwbaarheid of veiligheid.
Bron: ZDNet.be

[Reactie gewijzigd door SMG525]


AJAX stelt niet zoveel voor als de web2.0-hype wil doen geloven. =)

Maar ik denk dat hij bedoelt dat de iPhone een voorbeeld gaat worden van hoe mensen met video's op mobiele apparaten aan de slag (willen) gaan.

Ajax werkt ook niet met Flash maar met Javascript ;)

Het werk niet met javascript... het IS javascript ;)

het is geen javascript, het is een verzamelnaam voor enkele mogelijkheden die mogelijk gemaakt worden door javascript.

als iemand mij nu even kan verbeteren aub

enkele mogelijkheden die mogelijk gemaakt worden door javascript.
Daarmee IS het javascript :)

Het is ServerXMLHTTP + XML + XSLT (als je het goed doet) + DOM. Maar wel allemaal in javascript.

Ajax biedt echt wel meer dan de standaard scripttalen zoals PHP of ASP. 't Is alleen voor ontwikkelaars even wennen. Zonder de technieken van Ajax zou web2.0 (en deze website) er wel heel anders uitzien.

Verder OT.

Opera is geen ajaxprogramma he. Het kan web 2.0 programma's draaien, maar zelf is het een stand-alone stuk software.

Het voorbeeld is denk ik meer een van "Niet alleen opera zal minder flashgebruik stimuleren, de iPhone doet dat ook al" ;)

Ik vermoed dat hij het vooral aanhaalt vanwege het grote aantal fabrikanten die een op de iPhone ge-ent product willen gaan aanbieden en dus juist geinteresseerd wordt in de extra problemen die kunnen optreden als je steeds meer rich-media wilt kunnen afspelen via en mobiele client.

Wat dat betreft kan het voor Opera goed zijn om duidelijk te maken dat ze heel gespecialiseerd zijn in precies dat terrein, terwijl men bij apple een achterstand heeft goed te maken en daardoor bv specifieke fouten kan maken, als men continu in-house oplossingen toepast.

dat is natuurlijk sowieso een groot verschil tusen apple als hardware aanbieder die ook alle software zelf ontwikkeld, en de meeste hardware-leveranciers die hun software 'inkopen'... beide methoden hebben nadelen: bv is apple ook sterk in bepaalde hard- en software omgrijpende innovatie juist omdat ze niet afhankelijk zijn van externe softwarebouwers die eerst de software moeten ontwikkelen; Anderszijds kan bv Opera door zijn grote specialisatie juist veel specifieke problemen makkelijk otnwijken en is men zeer gefociussed op precies de details die een software-product die meerwaarde geeft.

Dit klinkt best nuttig, vooral als het ook niet zo vervelend vaak geupdate moet worden als Flash.

Flash wordt toch niet zo heel erg vaak geupdate? Ik denk dat je browser meer updates kent.

Nou mijn lynx browser kan niet eens met Flash om gaan en heeft al in 3 jaar geen update gekregen... ;)

Als de eigen oplossing niet overweg kan met de duizenden bestaande Flash-sites, is het bovendien nog maar de vraag of het bedrijf tegen de concurrentie zal kunnen opboksen.
En dat is nu net het punt, je kan wel een alternatief bieden, maar het moet wel met alles om kunnen gaan.

Vraag me trouwens af hoeveel bandbreedte het wel niet trekt op zo een mobieltje om een degeleijke flash-website te kunnen laten zien, als het al uberhaupt goed zichtbaar is.

* SythAdmin blijft sceptisch tegenover websites op mobieltjes

opera is altijd vooruitstrevend en zwaar ondergewaardeerd

Absoluut mee eens. Speed-dials, bookmarkfolders in 1x openen, tabbladen, allemaal uitvindingen van Opera die de andere browsers na verloop van tijd ook maar doen omdat ze zo handig zijn. Maar de credits gaan naar de populaire jongens en niet Opera.

Opera is echt zo'n zangeres achter de toneelgordijntjes terwijl de playbackende andere browsers op het toneel in de schijnwerpers staan en alle applaus en prijzen incasseren.

Over Flash gesproken, in Opera draait het op Linux veel stabieler dan andere browsers.

[Reactie gewijzigd door wfh]


Dit kan interessant worden, maar toch afwachten of het niet "weer een nieuwe video systeem" is ipv de flash video etc.
Zeg als je nu wel youtube kunt gebruiken, dan kan het een success worden.

Ik hoop dat ze dan bedoelen dat ze een browser maken die gewoon 3GP, 3GP2 en MPEG4 gewoon embedded in een browser op de tlefoon kan afspelen. Dat zou namleijk wel erg fijn zijn.

Of je iets in een browser of plugin steekt, maat het dan zoveel verschil mbt toch processorkracht en batterijduur?

Die Flash-player is een behoorlijk log ding en als je hem stript van alles was niet nodig is, en hem bovendien goed optimaliseert, dan draait ie wel een flink stuk sneller.

Precies, op mijn oude laptop heb ik hem daarom niet een geinstalleerd. Dan maar geen reclame banners ;)
Nu nog een browser met ingebouwde java plugin, die 90% lichter is dan sun java (moet makkelijk te doen zijn).

Die komt er aan, wel van sun, noemt de consumer JRE, denk niet dat dat de final naam is.
De vraag is er al langer en is gewoon noodzakelijk om tot het succes van javafx bij te dragen.

Opera werkt al een tijdje met o.a. Mozilla aan het standaardiseren van audio- en video-tags in HTML5. Audio en video zouden volgens Opera "first class citizens" op het Internet moeten zijn.

Maar ik vraag me af of ze Flash volledig droppen. Opera Mobile 8.65 beta, die slechts een paar maanden geleden uitkwam, was juist de eerste versie van Opera Mobile die Flash-ondersteuning had. Het lijkt me niet dat ze Flash er dan nu al uitgooien, ook al suggereert het InfoWorld-bericht van wel.

Zou leuk zijn als ze dit ook voor de desktop zouden kunnen doen. Opera heeft net wat te veel poblemen met Flash.

Wil je dat even onderbouwen? Ik heb nooit problemen die betrekking op flash hebben. Als een object een flash element is dat draait het toch gewoon daar in (met behulp van de plugin)? Heeft toch niks meer met de browser te maken dan.

:z

[Reactie gewijzigd door p33k4b00]


Uhm ja, dat was 5 jaar geleden... in IT dus een eeuwigheid en uiteraard is het weer tijd voor een andere insteek.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:17
Vorige 11:06
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: