Hoofdcategorieën

AMD verlaagt prijzen en brengt nieuwe modellen

Door Yoeri Lauwers, donderdag 7 juni 2007 15:28
Bron: AMD Zone, submitter: Jack, views: 34.304

AMD staat onder druk om Barcelona zo snel mogelijk uit te brengen, maar in de tussentijd ziet het bedrijf zich gedwongen maatregelen te nemen om klanten te binden.

Eerder schreven we al dat de processorfabrikant een aantal nieuwe Athlon-chips met laag stroomverbruik wil gaan lanceren. Op vijf juni zouden een BE-2350 en een BE-2300 verwacht mogen worden. Terzelfdertijd zal een nieuw naamgevingsschema geïntroduceerd worden. De productnaam Phenom zal ingevoerd worden en krijgt de processorklasses FX, X4 en X2 onder zich. De Athlon-merknaam blijft voorbehouden aan de X2-reeks en welke klasses onder de Sempron-lijn gaan vallen is nog niet bekend. Elke productreeks zal bovendien verschillende modelnummers herbergen, waaruit specificaties van de processor afgeleid moeten kunnen worden.

MerknaamKlasseModel
PhenomFXOnbekend
PhenomX4GP-7xxx
PhenomX2GS-6xxx
AthlonX2BE-2xxx
AthlonX2LS-2xxx

De tweede letter van de modelnaam, respectievelijk P, S en E, geeft een tdp-waarde aan van opeenvolgend 'meer dan 65W', 65W en 'minder dan 65W'. De Phenom X2- en Phenom X4-labels zijn voorbehouden voor dual- en quadcore Opteron-chips, terwijl de budgetvriendelijke desktop- en notebookprocessors een Athlon X2 LS-2xxx- of Sempron LE-1xxxx-stempel mee zullen krijgen. Meer details zijn nog niet bekend, maar wel is duidelijk dat AMD het nieuws op Tweakers.net niet leest. Alle verwarring ten spijt is er één woord dat elke consument kent: 'prijsverlagingen'.

Om de concurrentie van Intel te weerstaan, zou AMD van plan zijn op negen juli de prijzen van zijn rekeneenheden te verlagen. De aankondiging is ongetwijfeld een reactie op Intels bekendmaking dat het op 22 juli de prijzen van Core 2-chips nogmaals zal verlagen. Volgens het bericht van AMD zal de prijsverlaging ongeveer twintig procent bedragen voor Athlon X2-chips, terwijl singlecores ongeveer 15 procent goedkoper zouden worden. In de budgethoek zouden Semprons een prijsverlaging van vijftien procent meekrijgen.

Volgende 15:38
Vorige 14:07

Reacties

«  1  2  3  »


Misschien wel maar AMD kan niet anders doen ...
Hun nieuwe concurentie positie na de intro van de Core2Duo en Core2Quad is zo danig verzwakt.
Spijtig dat het lanceren van de barcelona core zo lang duurt ...
Hoop niet dat ze hierdoor kopje onder zullen gaan :?

Hoop niet dat ze hierdoor kopje onder zullen gaan :?
Wat denk je zelf? Miljarden-business, danwel bedrijf. Die gaan echt niet ten onder omdat ze geen CPU kunnen uitbrengen die Intel niet bij kan houden. AMD heeft zijn vingers in de budget, medium & High-end, ook al is Intel soms sneller. Vergeet de videokaarten-industrie niet danwel de chipsets die ze zelf bouwen.

Je opmerking slaat dan ook nergens op.

miljarden-business betekent ook miljarden investeringen, die net zo goed terugveri-diend moeten worden.
Je hebt gelijk in zoverre dat AMD een groot bedrijf is, dat op velemarkten actief is en zich dus wel iéts kan veroorloven. Maar een complete flop van een cpu-ontwerp brengt hen sowieso in nauwe schoentjes: verlies maken is niet zozeer het probleem (dat heeft AMD al geneoeg bewezen ;) ), maar je moet geloofwaardig blijven tov je aandeelhouders (investeerders). Als die hun vertrouwen verliezen,kan AMD best kopje onder gaan...

Waarschijnlijk zal Intel hier op in springen en de verlaging ook eerder doorvoeren, naar mijn verwachting.

Dit klopt volgens mij niet
De Phenom X2- en Phenom X4-labels zijn voorbehouden voor dual- en quadcore Xeon-chips

De Phenom X2- en Phenom X4-labels zijn voorbehouden voor dual- en quadcore Xeon-chips
Xeon klinkt wel heel erg Intel like, ik dacht dat het onderwerp toch echt AMD was. }:O
aangepast, thanks :)

Verder ben ik benieuwd naar de feitelijke prestaties van de Phenom. Ik heb tot nu toe namelijk alleen nog maar een paar benches gezien onder de barcelona naam. Hopelijk zijn er nog wat goede aanpassingen gezet die de prestaties ten goede komen.
Waarschijnlijk zal Intel hier op in springen en de verlaging ook eerder doorvoeren, naar mijn verwachting.
Ik denk dat het niet, want Intel heeft het al geruime tijd geleden bekend gemaakt wat de verlagingen in zullen gaan houden. De meeste tweakers zullen dat niet vergeten zijn en daar dan ook rekening mee houden.

@MieJas
Begrijpelijk, maar het leek mij verstandig het aan te laten passen in het artikel. Daarom de melding.

[Reactie gewijzigd door Suicyder]


Moet natuurlijk Opteron zijn, kon je wel raden.

De productnaam Phenom zal ingevoerd worden en krijgt de processorklasses FX, X4 en X2 onder zich. De Athlon-merknaam blijft voorbehouden aan de X2-reeks
Twee namen voor de X2 reeks? :?

@Moortn kan wel zijn, maar de toevoeging van X2 aan de naam Athlon maakte wel veel duidelijk. Ik snap je verhaal wel, maar het staat een beetje onduidelijk uitgelegd in het artikel. :)

[Reactie gewijzigd door obsidian]


je zal toch niet zeggen: Ik heb een amd X2, maar ik heb een Phenom X2 of Athlon X2. En aangezien Phenom de opteron word (server) en Athlon voor desktop maakt het niet veel uit.

AMD heeft nooit gezegd dat Phenom de nieuwe Opteron wordt. En het wordt nog onwaarschijnlijker als AMD het heeft over zaken als Phenom FX. Er is namelijk geen Opteron FX.

Phenom Press Release

Dus zelfs al zeg je AMD X2, iedereen weet dat het niet over de servervariant zal gaan.

[Reactie gewijzigd door mieJas]


Toch vind ik de nieuwe processornamen erg verwarrend...
Dat ze een nieuwe naam willen introduceren, dat kan ik begrijpen...maar waarom nu met nietszeggende letters erbij? Want je hebt dus 1 nieuwe generatie chips...en die ga je niet alleen verschillende letters meegeven, maar ook nog verschillende duizendtallen en honderttallen... Dit zal de merknaam AMD niet zo veel goed doen...komende tijd...

Intel heeft dit op tijd ingezien en is met de core 2 duo afgestapt van de belachelijk moeilijke naamgeving van de Pentium D serie
Want de consument kan wel eenvoudig onthouden: de T-serie staat voor laptop-processoren en de E-serie voor desktopprocessoren...en daarachter geeft het duizendtal grofweg de snelheid aan ten opzichte van de andere processoren uit de serie...simpel...

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent]


Ach, die getallen slaan bij intel nog steeds nergens op. De quadcore 6600 is echt wel een stuk sneller dan de dualcore 6600.

Het wordt er mij niet duidelijker op, ookal omdat X2 zowel Athlon als Phenom kan zijn. En je bent geneigd te denken dat de Athlon wel inferieur zal zijn, nu er een phenom is.

Ach, er zijn toch ook Opterons en Athlons? Die heten dan wel niet beide X2, maar zijn wél anders, ookal bestaan ze met dezelfde snelheid en cache.

Voor zover ik weet is de Phenom gewoon wat meer voor professionele werstations (en eventueel overklokkers, als ze net als de Opties gaan ;) ), en de Athlon voor de gamers en desktopgebruikers. Ze zijn ANDERS, niet meteen beter/slechter...

Oh, de naam opteron verdwijnt voor Phenom? tJa dat was me even niet duidelijk. :) Dan scheelt het idd ja.

Er staat nergens dat Opteron verdwijnt.

Het zit zo:

Beste van het beste (voor de gek met teveel geld) ----> Phenom FX
Quadcores met L3 cache geheugen ------> Phenom X4
Dualcores met L3 chache geheugen ------> Phenom X2
Dualcores zonder L3 maar wel het nieuwe ontwerp -----> Athlon X2

Opteron zal wss gewoon blijven. Ze zouden gek wezen als ze die sterke naam weg zouden gooien.

[Reactie gewijzigd door Jut]


Dus als ik het goed begrijp krijgen we dus weer een nieuwe klasse van de Athlon X2?

Gelukkig houden onze vrienden het graag simpel :P .

Maar die nieuwe Athlon X2 zou wel eens een prijs/prestatie toppertje kunnen worden vermoed ik. Ben alleen zéér benieuwd naar de overklokbaarheid. Die zou wel eens een belangrijke factor kunnen worden in mijn beslissing of ik voor Intel of AMD ga.

Best mooi natuurlijk een 20% prijsverlaging maar het valt toch wel een beetje in het niet bij de verlagingen van Intel.

Ik begrijp natuurlijk dat een beetje verwarring bij consument positief is voor de producenten. Maar door zoooveel verwarring te zaaien, wordt het alleen maar slechter, denk ik. Als de consument helemaal niet weet waarvoor een product staat, zal hij het niet eens aanschaffen, aangezien hij niet bedrogen uit de kast wil komen.

Wat een fantastische periode is dit om high-end cpu's te kopen! 200¤ voor een echte knaller als de E6600 (nog es 50% oc-baar ook), en straks entry-level prijzen voor toch ook niet al te trage knakkers als de X2 3800/4200, E4300, etc.

Ik meen me een era te herinneren waar een ietwat deftige cpu minimum 400¤ kostte :)

Die lagere prijs voor de CPU's wordt helaas nog ruimschoots gecompenseerd door de GPU's

Ben ik niet helemaal met je eens hoor. De topmodellen van nu zijn nog even duur als die van vroeger, maar je hebt tegenwoordig een veel grotere keuze. Ook zijn er door de snelle opvolging van GPU-reeksen al wel es topkaartjes die zeer goed geprijsd staan (bvb. X1950XT @150¤, enkele maanden terug de 7900GTO). Een snelle gamepc heeft nog nooit zo weinig gekost.

Ben ik het ook niet helemaal mee eens. Niemand verplicht jou om een zware GPU te kopen naast je centrale krachtpatser. ;)

Een maandje of wat terug waren de moederborden alleen absurd duur in vergelijking met nu (vooral de Intel modellen). Op het moment is zo'n beetje alles voor een prikkie te krijgen: CPU, Mobo en RAM :)

Dit lijkt me dan ook een goed moment om mijn ietswat verouderde systeem (Athlon 64 3500+) een boost te geven :)
Nou waren de X2 chips uit de lagere klasse evengoed niet al te duur meer, maar met nog een prijsverlaging (alhoewel je natuurlijk niet weet hoeveel) wordt het volgensmij wel heel aantrekkelijk :)

Er wordt weldegelijk gezegd hoeveel de prijs verlaging zal zijn, moet je even het nieuws item nogeens goed door lezen. ;)

"Ongeveer" is voor mij een ruim begrip..
Daarnaast lijkt het me van belang bij wat voor een afname dat geldt, aangezien de winkels bij deze hun kans zullen grijpen de winstmarge groter te maken..
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:38
Vorige 14:07
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: